Ιερές Μονές
31 Μαρτίου, 2024

Β’ Κυριακή Νηστειών στην Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας

Διαδώστε:

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων κόμισε την Κυριακή 31 Μαρτίου 2024 (Β’ Νηστειών) τεμάχιο ιερού λειψάνου του εορταζομένου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά στην Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας, όπου βρίσκεται και το ασκητήριο του Αγίου.

Ο Σεβασμιώτατος παρέστη συμπροσευχόμενος (λόγω αφωνίας) στο συλλείτουργο που τελέστηκε και την ομιλία του ανέγνωσε ο Αρχιμανδρίτης Σωσίπατρος Πιτούλιας. Προέστη ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης Ελισσαίος, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Πανοσ. Αρχιμανδρίτης Πορφύριος, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου, ευχαρίστησε, εκ μέρους της αδελφότητας, τον Σεβασμιώτατο καθώς και τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας.

Περισσότερες φωτογραφίες στο άλμπουμ:

Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος:

«Τι ταύτα διαλογίζεσθε εν ταίς καρδίαις υμών;»

Δίπλα στους πρωταγωνιστές του θαύματος της θεραπείας του παραλυτικού, που ακούσαμε στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, στον Χριστό δηλαδή που θεραπεύει και τον παραλυτικό που θεραπεύεται και λαμβάνει και την άφεση των αμαρτιών του, εμφανίζονται και κάποια ακόμη πρόσωπα. Πρόσωπα βουβά, που παρατηρούν και διαλογίζονται, που δεν ομιλούν αλλά βγάζουν συμπεράσματα, που δεν θέλουν να πιστεύσουν και παρανοούν το νόημα των λόγων του Χριστού και τον συκοφαντούν. Είναι οι γραμματείς, που ενώ βλέπουν το θαύμα, αμφισβητούν Aυτόν που το επιτελεί· που ενώ δεν διατυπώνουν τις απορίες τους, κατηγορούν τον Χριστό. Νικώνται από τους εμπαθείς λογισμούς τους και ηττώνται από την κακία και τον φθόνο τους.

Σε αυτούς τους σιωπηλούς πρωταγωνιστές απευθύνεται ο Χριστός και αποκαλύπτει τις σκέψεις τους και την πονηρία τους. Και τους ρωτά: «Τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;» Γιατί κάνετε τέτοιες σκέψεις μέσα στην ψυχή σας; Γιατί όχι μόνο δεν πιστεύετε, αλλά και αποδίδετε άδικες κατηγορίες;

Η ερώτηση του Χριστού τους ελέγχει, έστω και αν δεν θέλουν να το παραδεχθούν. Εκείνοι τον κατηγορούσαν ως βλάσφημο, γιατί είπε στον παραλυτικό ότι συγχωρεί τις αμαρτίες του. Τώρα όμως διαπιστώνουν ότι ο Χριστός δεν γνωρίζει μόνο τις αμαρτίες του παραλυτικού, τις οποίες και συγχωρεί, αλλά γνωρίζει και τους δικούς τους λογισμούς, τους οποίους εκείνοι αρνούνται να αποκαλύψουν, και έτσι όχι μόνο στερούνται της αφέσεως αλλά και γίνονται αιτία κατακρίσεως γι᾽ αυτούς.

«Τί ταῦτα διαλογίζεσθε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;»

Το ερώτημα του Κυρίου μας προς τους γραμματείς της εποχής του δεν έχασε την επικαιρότητά του ποτέ. Ισχύει και για τον λατινόφρονα Βαρλαάμ, τον Ακίνδυνο και τους οπαδούς τους, οι οποίοι, αν και διέθεταν την κατά κόσμον σοφία, δεν μπορούσαν να κατανοήσουν, όπως και οι γραμματείς, το μυστήριο της θείας χάριτος. Δεν μπορούσαν να κατανοήσουν πως είναι δυνατόν ο άνθρωπος με την κάθαρση και την προσευχή μπορεί να αξιωθεί να δεί το άκτιστο φως, να βιώσει την έλλαμψη της θείας χάριτος και να θεωθεί. Και αντί να θελήσουν να προσεγγίσουν με ταπείνωση εκείνους που ζούσαν αυτό το μυστήριο για να τους το διδάξουν, κατηγορούσαν και συκοφαντούσαν όσους με την άσκηση και τη νοερά προσευχή ζούσαν αυτή τη θεία εμπειρία, και ονόμαζαν το φως της θείας χάριτος κτιστό και τους ανθρώπους που αξιωνόταν να το δούν με τα χοικά τους μάτια ειδωλολάτρες και πεπλανημένους.

Και δεν περιορίσθηκαν, ο Βαρλαάμ και οι ομοϊδεάτες του, μόνο στο να κατηγορούν όσους υπερασπιζόταν το άκτιστο φως που έβλεπαν και το οποίο είναι το ίδιο με εκείνο, το οποίο είδαν οι μαθητές του Κυρίου κατά τη μεταμόρφωσή του στο όρος Θαβώρ, αλλά και δίχασαν την Εκκλησία με τις αιρετικές τους διδασκαλίες, με τις οποίες αμφισβητούσαν την ενέργεια της θείας χάριτος στον άνθρωπο και τη δυνατότητα της θεώσεως που του προσφέρει.

Τις κακοδοξίες αυτές που σκότιζαν, όπως οι λογισμοί των γραμματέων του σημερινού ευαγγελίου, τον νού τους, ώστε να μην κατανοούν την αλήθεια της ορθοδόξου πίστεως, απέκρουσε και κατέρριψε ο τιμώμενος σήμερα από όλη την Ορθόδοξη Εκκλησία και ιδιαιτέρως από τη Ιερά αυτή Μονή και τη Σκήτη της Βεροίας μέγας πατήρ της Εκκλησίας μας και κορυφαίος θεολόγος, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.

Στοιχώντας στην παράδοση της Εκκλησίας αλλά και στις προσωπικές του εμπειρίες, τις οποίες απέκτησε ασκούμενος τόσο στο Άγιον Όρος όσο και εδώ στη Σκήτη του Αλιάκμονα, ο άγιος Γρηγόριος αγωνίσθηκε, ώστε να λάμψει η αλήθεια, να λάμψει η θεία χάρη και να καταυγάσει τις ψυχές των ορθοδόξως εις Χριστόν πιστευόντων. Γι᾽αυτό και τον τιμά η Εκκλησία μας σήμερα, Β’ Κυριακή των Νηστειών, και πανηγυρίζει τη νίκη του εναντίον των αιρετικών αντιησυχαστών ως συνέχεια του θριάμβου της εναντίον των εικονομάχων, τον οποίο εόρτασε την προηγουμένη Κυριακή.

Αυτή την πίστη και την παράδοση της Εκκλησίας μας ακολουθούμε και εμείς, τιμώντας τους αγίους και θεοφόρους πατέρες που αγωνίσθηκαν προκειμένου να μας την κληροδοτήσουν αναλλοίωτη και σώζουσα.

Τιμώντας τους όμως ας προσπαθήσουμε και εμείς να αγωνιζόμεθα για να καθαίρουμε τον νού και την ψυχή μας από λογισμούς όχι μόνο αμαρτωλούς, όπως των γραμματέων, αλλά και από λογισμούς αμφιβολίας και αμφισβητήσεως της πίστεως και της Εκκλησίας μας, οι οποίοι αποδιώκουν τη χάρη του Θεού από την ψυχή μας και μας απομακρύνουν από κοντά του.

Ας προσπαθούμε να λαμβάνουμε τη χάρη του διά των ιερών μυστηρίων «ἐν καθαρᾷ καρδίᾳ», για να μας ενισχύει στην προσπάθειά μας και να μας αγιάζει, διά πρεσβειών και του προστάτου μας και μεγάλου πατρός της Εκκλησίας μας αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, τον οποίο τιμήσαμε και πανηγυρίσαμε σήμερα, εδώ στον τόπο της ασκήσεώς του.

Διαδώστε: