Την Εγκύκλιό του για τη μεγάλη Δεσποτική εορτή των Χριστουγέννων, εξέδωσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσόστομος, τονίζοντας πέρα από το θεολογικό νόημα της εορτής, και το δημογραφικό πρόβλημα που σχετίζεται με ένα κοσμικό φρόνημα.
Ο Σεβασμιώτατος αρχικά αναφέρεται στο κεντρικό μήνυμα των Χριστουγέννων που αφορά την ενσάρκωση του Υιού του Θεού για την Σωτηρία των ανθρώπων. “Μόνο ὁ ἀγώνας γιά τή σωτηρία μας, ναί μέν σταματᾶ μέ τό ἀναπόφευκτο τέλος τῆς ζωῆς, ἀλλά ἔχει ὡς ἔπαθλο τήν αἰώνια καί μακαρία ζωή. Ἀκριβῶς γι’αὐτό κατέβηκε ἀπό τούς οὐρανούς καί ἐνανθρώπησε ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου πρίν ἀπό εἴκοσι αἰῶνες ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός“, τονίζεται στην Εγκύκλιο.
Η Εγκύκλιος συνεχίζει αναφέροντας ότι “ἐάν ἀπό τήν θεωρία τῆς πίστεώς μας ἔλθουμε στήν πραγματικότητα πού ζοῦμε, θά διαπιστώσουμε ὅτι ὅλη ἡ δυσαρμονία πού βασιλεύει στήν χριστιανική μας κοινωνία, ὁ ἄκρατος ὑλισμός, ἡ ἀπληστία, οἱ συγκρούσεις καί ἡ τοξικότητα, τά μίση καί τά ἀτέλειωτα ἐγκλήματα, οἱ καταστρεπτικοί πόλεμοι, ἡ ὑλική καί ἡ πνευματική δυστυχία τοῦ κόσμου ὀφείλονται στό ὅτι λείπει δραματικά ἀπό τή ζωή μας τό ὅραμα τῆς σωτηρίας, πού θέλησε νά φέρει στόν κόσμο ὁ Ἐνανθρωπήσας Ἰησοῦς Χριστός“.
Ως παράδειγμα της απουσίας αυτού του οράματος, ο Μητροπολίτης κ. Χρυσόστομος, επισημαίνει το δημογραφικό: “Οἱ ἀναλυτές τοῦ δημογραφικοῦ προβλήματος ἀνακαλύπτουν αἰτίες πολλές. Ἀρκετοί ἐπικεντρώνονται σέ οἰκονομικά αἴτια καί προτείνουν στήν Πολιτεία νά αὐξήσει τήν οἰκονομική βοήθεια στους πολυτέκνους γιά νά αὐξηθεῖ ὁ συνεχῶς μειούμενος πληθυσμός. Ἀλλά σέ ὅσους προβάλλουν ὡς κύρια αἰτία τοῦ κακοῦ τήν οἰκονομία ἄλλοι εὔλογα τούς ἀπαντοῦν: πῶς οἱ οἰκονομικά εὔρωστες κοινωνικές τάξεις ἔχουν λιγότερα παιδιά; Ἐμεῖς μέ ὁδηγό τήν πίστη μας καί τά διδάγματά της ὡς κύρια αἰτία τοῦ δημογραφικοῦ μας προβλήματος θεωροῦμε τήν ἐξασθένηση τοῦ θρησκευτικοῦ συναισθήματος καί τήν ὑπερίσχυση τοῦ ὑλιστικοῦ φρονήματος“.
Παρακάτω η Εγκύκλιος του Μητροπολίτη Ελευθερουπόλεως:
«Τὸν δι’ ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους καὶ διὰ τὴν ἡμετέραν σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καὶ σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καὶ Μαρίας τῆς Παρθένου καὶ ἐνανθρωπήσαντα»
Ἀγαπητοί ἀδελφοί καί πατέρες
Χριστούγεννα σήμερα! Δόξα τῶ Θεῶ, πού μᾶς ἀξίωσε νά γιορτάσουμε καί ἐφέτος τήν πανευφρόσυνη, τήν μητέρα τῶν χριστιανικῶν μας ἑορτῶν καί πανηγύρεων, τήν ἀξιαγάπητη σέ Δύση καί Ἀνατολή χριστιανική ἑορτή, μέσα στήν καρδιά τοῦ χειμώνα. Ἀλλά καλόν εἶναι γιά ὅλους μας νά μή ξεχνᾶμε, ὅτι τήν ἑορτή αὐτή τήν τιμοῦμε ὅλον τό χρόνο. Πῶς γίνεται αὐτό; Ὅταν σέ κάθε Θεία Λειτουργία ἀπαγγέλουμε τό Σύμβολο τῆς πίστεώς μας καί πιό συγκεκριμένα, ὅταν ὁμολογοῦμε γιά τόν Χριστόν μας λέγοντας «…τόν δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καί σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου καί ἐνανθρωπήσαντα».
Μάλιστα! Μέ τά λίγα αὐτά λόγια τοῦ συμβόλου τῆς πίστεώς μας τά Χριστούγεννα τιμοῦμε ὁμολογώντας μέ εὐγνωμοσύνη, ὅτι πρίν δύο περίπου χιλιάδες χρόνια, ὅταν κατά τήν Ἁγία Γραφή «ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου» (Γαλάτας 4,4), ὁ Μονογενής Υἱός τοῦ Θεοῦ, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, κατέβηκε ἀπό τούς οὐρανούς καί πῆρε σἀρκα ἀπό τήν Παναγία Μητέρα μας καί μέ τήν Δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἔγινε ἄνθρωπος γιά τήν ΣΩΤΗΡΙΑ μας. Ἡ λέξη αὐτή σωτηρία εἶναι λέξη κατ’ἐξοχήν χριστιανική καί τήν συναντοῦμε πολλές φορές στό Λόγο τοῦ Θεοῦ μέσα στήν Ἁγία Γραφή.
Ἡ λέξη σωτηρία, πού μᾶς θυμίζει τό Πιστεύω μας, ἔχει πολύ βαθειά σημασία. Γιά νά εξασφαλίσουμε ὅμως τόν πρέποντα χρόνο γιά τό χριστουγεννιάτικο μήνυμά μας καί νά μή σᾶς κουράσουμε μέ τήν ἀνάλυση τοῦ νοήματός της, παρακαλῶ ἄς θυμηθοῦμε ἕνα γεγονός ἀπό τήν ἱστορία τῶν Εὐαγγελίων μας, τήν περίπτωση τοῦ γνωστοῦ μας ἀρχιτελώνη Ζακχαίου. Τί εἶπε ὁ Κύριός μας, ὅταν παρά τούς ψιθύρους καί τά ἀρνητικά σχόλια τῶν κατοίκων τῆς Ἱεριχοῦς ἀνέβηκε στό σπίτι του εἰς ἐπήκοον τῶν παρισταμένων; «Σήμερον σωτηρία τῶ οἴκω τούτω ἐγένετο…» (Λουκᾶ 19,9).
Δηλαδή μέ τήν μετάνοια τοῦ Ζακχαίου, τήν εἰλικρινῆ καί ἐμπράγματη, πού ἦταν καρπός βαθειᾶς καί ἀταλάντευτης πίστεως, αὐτή ἡ οἰκογένεια μπῆκε στό δρόμο τῆς σωτηρίας. Ἄρχισε ἤδη ἀπό αὐτή τή στιγμή τόν πιό χρήσιμο καί τόν πιό ὡραῖο ἀγώνα της, τόν ἀγώνα τῆς πίστεως καί τῆς ἀρετῆς, πού ἔχει ὡς ἀκριβό ἔπαθλο τόν ἁγιασμό ψυχῆς καί σώματος, τή χριστιανική τελειότητα καί τέλος τήν κατάκτηση τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν, τήν ἀνείπωτη μακαριότητα στούς ἀπεράντους αἰῶνες.
Αὐτός ὁ ἀγώνας, αὐτό τό ὅραμα ζωῆς, δηλαδή ἡ σωτηρία μας, πρέπει, ἀγαπητοί, νά εἶναι ὁ ἀγώνας καί τό ὅραμα τοῦ κάθε πιστοῦ χριστιανοῦ. Ὅλοι οἱ ἄλλοι ἀγῶνες καί τά ὁράματα, πού ἀφοροῦν τήν κατάκτηση πλούτου ἤ ἀξιωμάτων ἀπό φιλόπονους ἤ φιλόδοξους ἀνθρώπους ἔχουν σταθερή ἡμερομηνία λήξεως. Τούς τερματίζει ὁ θάνατος. Μόνο ὁ ἀγώνας γιά τή σωτηρία μας, ναί μέν σταματᾶ μέ τό ἀναπόφευκτο τέλος τῆς ζωῆς, ἀλλά ἔχει ὡς ἔπαθλο τήν αἰώνια καί μακαρία ζωή. Ἀκριβῶς γι’αὐτό κατέβηκε ἀπό τούς οὐρανούς καί ἐνανθρώπησε ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου πρίν ἀπό εἴκοσι αἰῶνες ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός.
Καί στό σημεῖο αὐτό, ἐάν ἀπό τήν θεωρία τῆς πίστεώς μας ἔλθουμε στήν πραγματικότητα πού ζοῦμε, θά διαπιστώσουμε ὅτι ὅλη ἡ δυσαρμονία πού βασιλεύει στήν χριστιανική μας κοινωνία, ὁ ἄκρατος ὑλισμός, ἡ ἀπληστία, οἱ συγκρούσεις καί ἡ τοξικότητα, τά μίση καί τά ἀτέλειωτα ἐγκλήματα, οἱ καταστρεπτικοί πόλεμοι, ἡ ὑλική καί ἡ πνευματική δυστυχία τοῦ κόσμου ὀφείλονται στό ὅτι λείπει δραματικά ἀπό τή ζωή μας τό ὅραμα τῆς σωτηρίας, πού θέλησε νά φέρει στόν κόσμο ὁ Ἐνανθρωπήσας Ἰησοῦς Χριστός. Θέλετε ἕνα παράδειγμα;
Τόν τελευταῖο καιρό στήν πατρίδα μας συζητεῖται ἔντονα τό λεγόμενο δημογραφικό πρόβλημα. Μέ λύπη διαπιστώνουμε ὅτι τό ἔθνος μας, ὅσον ἀφορᾶ τόν πληθυσμό του, χρόνο μέ τό χρόνο γίνεται καί πιό ὀλιγάνθρωπο. Ἑκατοντάδες σχολεῖα κλείνουν κάθε χρόνο ἀπό ἔλλειψη παιδιῶν. Στρατόπεδα καταργοῦνται. Ἕνας ἄνθρωπος ἔρχεται στή ζωή, δύο ἀποθνήσκουν. Μέσα στήν τελευταία δεκαετία ὁ πληθυσμός τῆς πατρίδας μας μειώθηκε, ἀντί νά αὐξηθεῖ, περίπου κατά ἕνα ἑκατομμύριο. Καί συνεχῶς μειώνεται.
Οἱ ἀναλυτές τοῦ δημογραφικοῦ προβλήματος ἀνακαλύπτουν αἰτίες πολλές. Ἀρκετοί ἐπικεντρώνονται σέ οἰκονομικά αἴτια καί προτείνουν στήν Πολιτεία νά αὐξήσει τήν οἰκονομική βοήθεια στους πολυτέκνους γιά νά αὐξηθεῖ ὁ συνεχῶς μειούμενος πληθυσμός. Ἀλλά σέ ὅσους προβάλλουν ὡς κύρια αἰτία τοῦ κακοῦ τήν οἰκονομία ἄλλοι εὔλογα τούς ἀπαντοῦν: πῶς οἱ οἰκονομικά εὔρωστες κοινωνικές τάξεις ἔχουν λιγότερα παιδιά;
Ἐμεῖς μέ ὁδηγό τήν πίστη μας καί τά διδάγματά της ὡς κύρια αἰτία τοῦ δημογραφικοῦ μας προβλήματος θεωροῦμε τήν ἐξασθένηση τοῦ θρησκευτικοῦ συναισθήματος καί τήν ὑπερίσχυση τοῦ ὑλιστικοῦ φρονήματος. Τί ὁρίζει τό Ἅγιο Πνεῦμα διά τοῦ Ἀποστόλου Παύλου: «ἡ γυνή… σωθήσεται διά τῆς τεκνογονίας, ἐάν μείνωσιν ἐν πίστει καί ἀγάπη καί ἁγιασμῶ μετά σωφροσύνης» (Α’ Τιμ. 2,15). Μόνο τότε, ἐάν ἡ χριστιανή γυναίκα πιστεύει στή σωτηρία, γιά τήν ὁποία γεννήθηκε ὁ Χριστός, μόνο τότε κυρίως θά ἀναλάβει ὅλους τούς ἀμέτρητους κόπους καί τίς ἄπειρες θυσίες, πού ἐξάπαντος ἀπαιτεῖ ἡ γέννηση καί ἡ ἀνατροφή τῶν παιδιῶν. Ἐάν δέν πιστεύει, γιατί νά χάσει τήν ἡσυχία καί τίς ἀνέσεις της καί νά θυσιάσει ὅ,τι τώρα ἀπολαμβάνει;
Εἴθε, ἀγαπητοί ἀδελφοί, νά πιστεύσουμε ὁλόψυχα καί νά ἀποδεχθοῦμε τό τρισμέγιστο ἀγαθό τῆς σωτηρίας μας πού ἐκόμισε μέ ἐλπίδα στή γῆ ὁ δι’ἡμᾶς γεννηθείς καί ἐνανθρωπήσας Υἱός τοῦ Θεοῦ. Μόνο τότε αὐτομάτως πιστεύουμε θά βροῦν τήν πολυπόθητη λύση ὅλα τά προβλήματά μας. Ἀμήν
Διάπυρος εὐχέτης πρός Κύριον
† Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΠΟΛΕΩΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
