Ι.Μ. Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου
19 Μαρτίου, 2024

Μητρόπολη Ναυπάκτου: Στον πρώτο Κατανυκτικό Εσπερινό αναφορά στην κατ’ οίκον εκκλησία

Διαδώστε:

Το απόγευμα της Κυριακής της Τυρινής, 17 Μαρτίου 2024, τελέσθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου ο πρώτος κατανυκτικός Εσπερινός, ο λεγόμενος Εσπερινός της Συγχωρήσεως.

Στον Εσπερινό χοροστάτησε και ομίλησε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος μετά την απόλυση του Εσπερινού και ενώ οι ψάλτες έψαλαν κατανυκτικά τροπάρια, έδωσε την ευλογία του σε όλους τους Κληρικούς και λαικούς, που γέμισαν τον Ιερό Ναό και πέρασαν με ευταξία και κατά τάξη και πήραν την ευχή του για την είσοδο στο στάδιο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Κάθε χρόνο οι κατανυκτικοί Εσπερινοί συνδέονται με θείο κήρυγμα, το οποίο αναφέρεται σε κάποια πτυχή ενός γενικού θέματος, το οποίο επιλέγεται από τον Μητροπολίτη και έχει σχέση με σύγχρονες ανάγκες του λαού της Εκκλησίας.

Εφέτος, ως γενικό θέμα των κηρυγμάτων επιλέχθηκε το επίκαιρο θέμα: «Η Οικογένεια και η Εκκλησία». Πτυχές αυτού του θέματος θα αναπτύξουν οι θεολόγοι Κληρικοί της Μητροπόλεως μας, που θα ομιλήσουν στους κατανυκτικούς Εσπερινούς. Τα θέματα είναι: «Εκκλησία και κατ’ οίκον εκκλησία», «Ο ορθόδοξος Γάμος και οι προϋποθέσεις επιτυχίας του», «Η κατά Θεόν οικογένεια ως ο θεμελιώδης λίθος και το κύτταρο της Ελληνικής κοινωνίας», «Σταυρός και άσκηση στην οικογένεια», «Η ποιμαντική της Εκκλησίας στην ορθόδοξη οικογένεια», «Αββά, ειπέ μοι λόγον…».

Η σχέση της οικογένειας με την Εκκλησία είναι πάντοτε ένα ζωτικό ποιμαντικό θέμα, αλλά στις μέρες μας έγινε ιδιαίτερα αιχμηρό και επίκαιρο, λόγω της προσπάθειας που γίνεται να αλλάξη το πρότυπο της παραδοσιακής οικογένειας, με την νομιμοποίηση νέων μορφών οικογένειας, με τις οποίες η Εκκλησία, όπως συνοδικά αποφάνθηκε, είναι κάθετα αντίθετη.

Στον πρώτο Κατανυκτικό Εσπερινό, όπως ήδη σημειώσαμε, ομιλητής ήταν ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Εκκλησία και κατ΄ οίκον εκκλησία».

Στην αρχή τόνισε ότι η Εκκλησία είναι Σώμα Χριστού, κατά τον Απόστολο Παύλο και την όλη πατερική παράδοση και οι Χριστιανοί είναι μέλη του Σώματος του Χριστού.

Συγχρόνως η Εκκλησία είναι πνευματικό θεραπευτήριο – νοσοκομείο και πνευματική οικογένεια. Επέμεινε κυρίως σε αυτό το τελευταίο, αναφέροντας ότι όλοι αποτελούν την εν Χριστώ οικογένεια, με τον Θεό Πατέρα, το Πανάγιο Πνεύμα, τους αγίους αδελφούς μας, και έχουμε κοινή προσευχή, κοινή λατρεία, κοινό Δείπνο. Έτσι ζούσε η πρώτη Εκκλησία στα Ιεροσόλυμα, αφού «του πλήθους των πιστευσάντων ην η καρδία και η ψυχή μία», κατά τις Πράξεις των Αποστόλων, και «ην αυτοίς άπαντα κοινά».

Στην συνέχεια ανέπτυξε τον όρο «κατ’ οίκον εκκλησία», τον οποίο χρησιμοποιεί τέσσερεις φορές ο Απόστολος Παύλος. Αυτό σημαίνει ότι κατά την πρώτη περίοδο που δεν υπήρχαν ναοί, η θεία Λειτουργία γινόταν στις οικίες των Χριστιανών. Επίσης, στις οικίες ζούσαν μέλη της Εκκλησίας οι οποίοι διάβαζαν την Γραφή, προσεύχονταν, ζούσαν κατά Χριστόν. Ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα από τις «Πράξεις των Αποστόλων».

Κατέληξε ότι στις ημέρες μας εκκοσμικεύονται οι Χριστιανοί και βάλλεται η Χριστιανική οικογένεια. Γι’ αυτό καλούμαστε να αγωνισθούμε για να ζούν οι οικογένειες χριστιανικά, να αντισταθούν στο πνεύμα τις εκκοσμικεύσεως και οι «κατ’ οίκον εκκλησίες» να συνδέονται στενά με την Εκκλησία – Ναό των Ενοριών για να ζούμε εκκλησιαστικά.

Φωτογραφίες

Διαδώστε: