Ι.Μ. Πατρών
25 Μαρτίου, 2023

Ο Ναυπάκτου Ιερόθεος στην Ευαγγελίστρια των Πατρών

Διαδώστε:

Στον ιστορικό και μνημειακό Μητροπολιτικό Ναό της Ευαγγελιστρίας των Πατρών, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός, της μεγάλης Δεσποτικής και Θεομητορικής Εορτής, του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.

Προσκεκλημένος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Πατρών κ. Χρυσοστόμου, χοροστάτησε στον Εσπερινό, έψαλε την Δ’ Στάση των Χαιρετισμών και μίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος.

Πατρών Χρυσόστομος: Κόσμημα για την Ιεραρχίας ο Μητροπολίτης Ιερόθεος

Ο Σεβασμιώτατος κ. Χρυσόστομος τον υποδέχθηκε και τον προσφώνησε με λόγους θερμούς και ευγνωμοσύνη, τον ευχαρίστησε για την αποδοχή της προσκλήσεως να προστεί του Πανηγυρικού Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Πατρών και να κηρύξει τον θείο λόγο, προσφέροντας για μια ακόμη φορά τα νάματα της κατά Θεόν γνώσεως και σοφίας του, μέσα από την θεολογική του γλώσσα, χαρακτηρίζοντάς τον, ως διακεκριμένο πανορθοδόξως σύγχρονο θεολόγο, εμβριθέστατο και πολυγραφότατο συγγραφέα και πολύτιμο μέλος και κόσμημα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος ευχα­ρίστησε τον Μητροπολίτη Πατρών για την πρόσκληση να παρα­στεί στον πανηγυρικό Εσπερινό του πανηγυρίζοντος Μητροπολιτικού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, και υπογράμμισε την μεγάλη αρετή του Σεβασμιωτάτου που είναι το ανεπίφθονο και ότι χαίρεται να επαινεί με πολλούς λόγους τους φιλοξενουμένους του Μητροπολίτες.

Τα δύο σημεία του κηρύγματος του Μητροπολίτη Ναυπάκτου

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο γεγονός της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και τόνισε δύο σημεία.

Το πρώτο είναι ότι, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό άλλο είναι το μυστήριο της Θεολογίας που αναφέρεται στον Τριαδικό Θεό και άλλο είναι το μυστήριο της θείας Οικονομίας που αναφέρεται στην ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού.

Πρέπει να γίνεται αυτή η διάκριση, γιατί η ταύτιση μεταξύ Θεολογίας και Οικονο­μίας καταλήγει σε πολλά θεολογικά αδιέξοδα, αιρέσεις, όπως είναι οι μοναρχιανοί που αποδίδουν την Σταύρωση στην Αγία Τριάδα ή στον Πατέρα, όπως γράφει ο άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων σε ομιλία του στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Αυτό γίνεται και στην σύγχρονη δυτική θεολογία, η οποία ταυτίζει την Θεολογία με την Οικονομία.

Το δεύτερο είναι ότι, πάλι κατά τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, άλλο είναι τα άρρητα και άλλο είναι τα ρητά, άλλο είναι τα άγνωστα και άλλο είναι τα γνωστά στον Θεό.

Για παράδειγμα, στην Θεολογία γνωρίζουμε και ομολογούμε ότι ο Θεός είναι ένας, μία ουσία σε τρεις υποστάσεις, αλλά αγνοούμε τι είναι η ουσία, πως ο Υιός γεννήθηκε από τον Πατέρα, και πως το Άγιον Πνεύμα εκπορεύεται από τον Πατέρα.

Ο τρόπος γνώσεως του Θεού δεν είναι ορθολογιστικός

Ακόμη, είπε ότι στην Οικονομία γνωρίζουμε ότι ενηνθρώπησε ο Υιός και Λόγος του Θεού, αλλά αγνοούμε και δεν μπορούμε να ξέρουμε πως ο μονογενής Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος, αφού εκένωσε τον εαυτό Του, και πως έγινε άνθρωπος από την παρθενική σάρκα της Υπεραγίας Θεοτόκου.

Στο Δοξαστικό της εορτής ψάλλουμε: «Ω μυστήριον! ο τρόπος της κενώσεως άγνω­στος, ο τρόπος της συλλήψεως άφραστος».

Κατέληξε ότι είναι αναγκαίο να μάθουμε για το τι γνωρίζουμε και τι αγνοούμε στον Θεό και την ενανθρώπηση. Καθώς επίσης, πρέπει να μάθουμε ότι ο τρόπος γνώσεως του Θεού δεν είναι ο ορθολογιστικός, αλλά ο εμπειρικός. Αυτός είναι απαραίτητος κανόνας, γιατί πολλοί σήμερα θεολόγοι εισέρχονται αλαζονικά μέσα στο μυστήριο της Θεολογίας και της Οικονομίας, ωσάν να κάνουν περιηγήσεις, πράγμα απαράδεκτο από πλευράς Ορθοδόξου θεολογίας.

Ζούμε το μυστήριο όσο είναι δυνατόν με την ταπείνωση, την δική μας κένωση, την καθαρότητα της καρδιάς, την προσευχή και την αγάπη, την έλευση του Χριστού στην καρδιά μας, δηλαδή με την εμπειρία. Αυτός είναι ο δικός μας Ευαγγελισμός. Τελικά, η Ορθόδοξη θεολογία είναι εμπειρία και όχι στοχασμός και ορθολογισμός.

Διαδώστε: