24/05/2019 24/05/2019 Η πρόσφατη Ερώτηση που έλαβε η ιστοσελίδα του μαθητικού τομέα του Συλλόγου «Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ» (agonistes.gr), είχε ως εξής: Τι ήταν η εντολή του Σαββάτου; Γιατί δεν επιτρέπονταν τα θαύματα εκείνη την ημέρα; Και τι ισχύει στην Ορθοδοξία γι’ αυτήν; Η επίκαιρη απάντηση της ιστοσελίδας μεταφέρεται παρακάτω:   «Η εντολή του Σαββάτου ήταν μία από...
24 Μαΐου, 2019 - 22:27
Τελευταία ενημέρωση: 24/05/2019 - 22:28

Τι ήταν η εντολή του Σαββάτου και τι ισχύει στην Ορθοδοξία γι’ αυτήν;

Διαδώστε:
Τι ήταν η εντολή του Σαββάτου και τι ισχύει στην Ορθοδοξία γι’ αυτήν;

Η πρόσφατη Ερώτηση που έλαβε η ιστοσελίδα του μαθητικού τομέα του Συλλόγου «Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ» (agonistes.gr), είχε ως εξής:

Τι ήταν η εντολή του Σαββάτου; Γιατί δεν επιτρέπονταν τα θαύματα εκείνη την ημέρα; Και τι ισχύει στην Ορθοδοξία γι’ αυτήν;

Η επίκαιρη απάντηση της ιστοσελίδας μεταφέρεται παρακάτω:

 

«Η εντολή του Σαββάτου ήταν μία από τις Δέκα εντολές και όριζε τα εξής:

NA θυμάσαι την ημέρα τού Σαββάτου, για να την αγιάζεις·

Έξι ημέρες να εργάζεσαι, και να κάνεις όλα τα έργα σου· η ημέρα, όμως, η έβδομη είναι Σάββατο του Kυρίου του Θεού σου· να μην κάνεις σ’ αυτή κανένα έργο…·

Επειδή, σε έξι ημέρες δημιούργησε ο Kύριος τον ουρανό και τη γη, τη θάλασσα, και όλα όσα βρίσκονται μέσα σ’ αυτά· και κατά την έβδομη ημέρα αναπαύθηκε· γι’ αυτό ο Kύριος ευλόγησε την ημέρα τού Σαββάτου, και την αγίασε.

(Έξοδος 20:8-11)

Επειδή η δημιουργία του κόσμου συντελέστηκε σε έξι δημιουργικές ημέρες και την έβδομη ο Θεός «κατέπαυσε», δηλαδή σταμάτησε το δημιουργικό Του έργο και «αναπαύθηκε» δηλαδή «ξεκουράστηκε» (και αυτό βέβαια είναι μια ανθρωποπαθής έκφραση, γιατί φυσικά ο Θεός δεν είχε ανάγκη από ξεκούραση, αλλά το γράφει η Αγία Γραφή όπως θα το ένιωθε ένας άνθρωπος), γι’ αυτό και οι Ισραηλίτες πήραν εντολή όλες τους τις εργασίες να τις τελειώνουν μέσα στις πρώτες έξι ημέρες και την έβδομη να μην εργάζονται αλλά να την αφιερώνουν στο Θεό με προσευχή και θυσίες. Αυτό το θέσπισε ο Θεός για να μην ξεχνιέται εντελώς ο άνθρωπος στα βιοτικά του έργα και ξεχνά τον Θεό.

Καθώς όμως τα χρόνια περνούσαν οι νομοδιδάσκαλοι των Ισραηλιτών και οι πρεσβύτεροι, δηλαδή οι άνθρωποι που εξηγούσαν το Νόμο στους Ιουδαίους και τον «συμπλήρωναν», πρόσθεσαν πολλές διατάξεις στην εντολή του Σαββάτου κάνοντάς την κουραστική και δύσκολη στην εφαρμογή. Ανέφεραν πολύ συγκεκριμένα ποιες εργασίες δεν επιτρεπόταν να κάνουν αλλά με υποκριτική λεπτομέρεια, γι’ αυτό στα χρόνια του Χριστού είχε γίνει για τους απλούς ανθρώπους φορτίο δυσβάστακτο. Για παράδειγμα, καθόριζε η εντολή να μην εργάζονται οι Ιουδαίοι κάνοντας λάσπη (εννοείται για να μη χτίζουν). Όταν όμως ο Χριστός έκανε ελάχιστη λάσπη και έβαλε στα μάτια του Τυφλού για να τον θεραπεύσει οι Ιουδαίοι αντέδρασαν λέγοντας ότι καταλύει την εντολή του Σαββάτου. Στην πραγματικότητα τους ενοχλούσε η δύναμη του Κυρίου και η ευεργετική Του δράση αλλά δεν μπορούσαν να το πουν ευθέως και έλεγαν ότι αφού δεν τηρεί την αργία του Σαββάτου, άρα δεν είναι σταλμένος από το Θεό!

Δεν ισχύει λοιπόν ότι δεν επιτρέπονταν θαύματα το Σάββατο. Απλώς, οι Ιουδαίοι πρόβαλαν την εντολή του Σαββάτου για να απορρίψουν τα θαύματα του Χριστού. Στην πραγματικότητα, τα θαύματα ήταν έργα αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο και αγίαζαν την ημέρα του Σαββάτου!

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, το Σάββατο ως ημέρα αργίας αντικαταστάθηκε από την Κυριακή λόγω της Αναστάσεως του Κυρίου. Η υπεροχή του γεγονότος αυτού έδωσε αξεπέραστη ιερότητα στην πρώτη ημέρα της εβδομάδας, την ημέρα της Αναστάσεως, δηλαδή την Κυριακή. Η ημέρα αυτή για τους Χριστιανούς είναι αργία για να την αφιερώνουν στο Θεό, δηλαδή να Τον λατρεύουν με τη θεία Λειτουργία, να κάνουν διάφορα έργα αγάπης και να ξεκουράζονται για να συνεχίζουν με υγεία σώματος και ψυχής τα έργα Του».

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων