Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως
Στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως γιόρτασε το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων την εορτή της προσκυνήσεως του Τιμίου Σταυρού χθες, 14η/27η Μαρτίου 2022, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως.
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος, αφού προσκύνησε στην Αγία Αποκαθήλωση και στον Πανάγιο Τάφο, προεξήρχε στον Μεγάλο Εσπερινό μετά σημάντρων, θυμιάματος, Μεγάλης Εισόδου και Αρτοκλασίας, συμπροσευχομένων των Αρχιερέων και συνιερουργούντων των Αγιοταφιτών Ιερομονάχων.
Το πρωί της Κυριακής της Σταυροπροσκυνήσεως, στη Θεία Λειτουργία, στον Πανάγιο Τάφο, προεξήρχε και πάλι ο Μακαριώτατος Πατριάρχης, συλλειτουργούντων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιωάννου του Πατριαρχείου της Σερβίας, των Σεβασμιωτάτων Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Θαβωρίου κ. Μεθοδίου, Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου και Ανθηδώνος κ. Νεκταρίου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων και των εκπροσώπων του Πατριαρχείου Μόσχας και Πατριαρχείου Ρουμανίας και τινων ιερέων άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Παρέστη ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στα Ιεροσόλυμα κ. Ευάγγελος Βλιώρας, έψαλλαν ο Ιεροδιάκονος π. Συμεών και ο κ. Βασίλειος Γκοτσόπουλος, ενώ προσευχήθηκαν μέλη της Κοινότητος Ιεροσολύμων και προσκυνητές, εντός των οποίων υπήρχαν και Ελληνορθόδοξοι Αραβόφωνοι υπό τον π. Σπυρίδωνα εξ Αι-λαμπούν.
Μετά τη θεία Λειτουργία ακολούθησε λιτανεία τρις πέριξ του Αγίου Τάφου και ανά τα προσκυνήματα.
Τέλος, έλαβε χώρα η άνοδος στο Πατριαρχείο. Εδώ ο Μακαριώτατος προσεφώνησεν ως έπεται:
«Ἐν παραδείσῳ μέν τό πρίν, ξύλῳ ἐγύμνωσεν ἐπί τῇ γεύσει ὁ ἐχθρός εἰσφέρων νέκρωσιν· τοῦ Σταυροῦ δέ τό ξύλον τῆς ζωῆς τό ἔνδυμα, ἄνθρωπος φέρων ἐπάγη ἐπί τῆς γῆς καί κόσμος ὅλος ἐπλήσθη πάσης χαρᾶς· ὅν ὁρῶντες προσκυνούμενον Θεόν ἐν πίστει λαοί συμφώνως ἀνακράξωμεν· πλήρης δόξης ὁ οἷκος αὐτοῦ», ἀναφωνεῖ ὁ ὑμνῳδός τῆς Ἐκκλησίας.
Ἐκλαμπρότατε Γενικέ Πρόξενε τῆς Ἑλλάδος κ. Εὐάγγελε Βλιώρα,
Σεβαστοί Ἅγιοι Πατέρες καί Ἀδελφοί,
Εὐλαβεῖς Χριστιανοί,
Κυριακή Γ΄ τῶν Νηστειῶν, ἡμέρα προσκυνήσεως τοῦ Τιμοῦ Σταυροῦ, ἑορτάζει ἡ Ἁγία ἡμῶν τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησία ἐν τῷ μέσῳ τοῦ σταδίου τῆς Ἁγίας Νηστείας.
Τό ξύλον τό ὁποῖον τό πρίν ἐγύμνωσεν ἡμᾶς τοῦ Παραδείσου εἰσφέρον νέκρωσιν, αὐτό τοῦτο τό ξύλον ἐγένετο ὁ Σταυρός τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ, φέρον εἰς ἡμᾶς τό ἔνδυμα τῆς ζωῆς. Καί τοῦτο, διότι κατά τόν Ἅγιον Θεόδωρον τόν Στουδίτην: «Παράδεισος ἄλλος ἐγνώσθη ἡ Ἐκκλησία ὡς πρίν, ξύλον ἔχουσα ζωηφόρον τόν Σταυρόν τοῦ Κυρίου, ἐξ οὗ διά προσψαύσεως ἀθανασίας μετέχομεν». Ἡ ἀθανασία δέ αὕτη δέν εἶναι ἄλλη ἀπό αὐτόν τοῦτον τόν Χριστόν, ὁ Ὁποῖος εἶναι «ὁ μόνος ἔχων ἀθανασίαν , φῶς οἰκῶν ἀπρόσιτον», (Α Τίμ. 6,16), κατά τόν θεῖον Παῦλον.
Τῆς ἐνεργείας τοῦ ἀπροσίτου τούτου φωτός, δηλονότι τῆς ἀθανασίας τοῦ Χριστοῦ γιγνόμεθα καί ἡμεῖς μέτοχοι, ἀγαπητοί ἡμῶν ἀδελφοί διά τῆς προσψαύσεως, τοὐτέστιν τῆς προσκυνήσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Καί τοῦτο διότι, ὡς λέγει ὁ σοφός Παῦλος, «ἡμεῖς κηρύσσομεν Χριστόν ἐσταυρωμένον, Ἰουδαίοις μέν σκάνδαλον, Ἕλλησι δέ μωρίαν, αὐτοῖς δέ τῆς κλητοῖς, Ἰουδαίοις τε καί Ἕλλησιν, Χριστόν Θεοῦ δύναμιν καί Θεοῦ σοφίαν», (Α΄ Κορ. 1, 23-24).
Ἐπειδή ἀκριβῶς ὁ ζωηφόρος Σταυρός φέρει ἐν ἑαυτῷ τήν τοῦ Σταυρωθέντος ἐν αὐτῷ θείαν δικαιοσύνην καί δύναμιν, ἀνεδείχθη ὅπλον κατά τοῦ διαβόλου, δι’ ὅ καί ὁ μέν ἱερώτατος Παῦλος κηρύττει λέγων: «Ο λόγος γάρ ὁ τοῦ σταυροῦ τοῖς μέν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί, τοῖς δέ σῳζομένοις ἡμῖν δύναμις Θεοῦ ἐστι», (Α΄ Κορ. 1,18). Ὁ δέ ὑμνῳδός βοᾷ ἐν ἀγαλλιάσει: «Χορεύουσιν ἐν εὐφροσύνῃ ἀγγέλων τάξεις σήμερον, Σταυροῦ σου τῇ προσκυνήσει· ἐν αὐτῷ γάρ τέθραυκας, τάς τῶν δαιμόνων φάλαγγας, σώσας Χριστέ τό ἀνθρώπινον [γένος]». Κατά τόν ἅγιον Ἰωάννην τόν Δαμασκηνόν τό τίμιον ξύλον τοῦ Σταυροῦ τυγχάνει «ἀληθῶς σεβάσμιον, ἐν ᾧ Ἑαυτόν εἰς θυσίαν ὑπέρ ἡμῶν ὁ Χριστός προσενήνοχεν… ἁγιασθέν τῇ ἁφῇ τοῦ Ἁγίου Σώματος τε καί αἵματος». Διό καί «προσκυνοῦμεν τόν τύπον τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, εἰ καί ἐξ ἑτέρας ὕλης γεγένηται, οὐ τήν ὕλην τιμῶντες [μή γένοιτο], ἀλλά τόν τύπον ὡς Χριστοῦ σύμβολον».
Σήμερον ἡ Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία προβάλλει εἰς προσκύνησιν τόν Τίμιον Σταυρόν, τόν ὁποῖον ἡμεῖς οἱ κατοικοῦντες καί παρεπιδημοῦντες τήν Ἁγίαν Πόλιν Ἱερουσαλήμ «προσεκυνήσαμεν εἰς τόν τόπον οὗ ἕστησαν οἱ πόδες Αὐτοῦ», (Ψαλμ. 131,7), τοὐτέστιν ἐν τῷ Πανιέρῳ Ναῷ τῆς Ἀναστάσεως, ἵνα λάβωμεν χάριν καί δύναμιν πρός τελείωσιν τοῦ θείου τῆς νηστείας ἀγῶνος. Μετά δέ τοῦ ὑμνῳδοῦ εἴπωμεν: «Τί σοι προσάξωμεν Χριστέ; ὅτι τόν τίμιον Σταυρὸόν δέδωκας ἡμῖν προσκυνῆσαι ἐν ᾧ τό πανάγιον κατεκενώθη Αἷμά σου· ᾧ καί ἡ Σάρξ σου ἥλοις ἐπάγη, ὃν ἀσπαζόμενοι νῦν, εὐχαριστοῦμέν σοι».
Ἀμήν· ἔτη πολλά καί καλόν Πάσχα.
Για περισσότερες φωτογραφίες, δείτε εδώ:
Ομιλία του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολυμων κ κ Θεοφίλου επί τη εορτή της Σταυροπροσκυνήσεως:
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.