03/01/2019 03/01/2019 Παρακολουθώντας τα γεγονότα να εξελίσσονται για την χορήγηση του Τόμου για την Αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, θα μπορούσε να ξεχωρίσει κανείς, τους διαφορετικούς χειρισμούς, των Προκαθημένων των δυο Εκκλησιών , της Μητρός και της Εκκλησίας της Μόσχας. Είναι γεγονός ότι το αποκλειστικό δικαίωμα για την παροχή Τόμου Αυτοκεφαλίας στις τοπικές ανά τον κόσμο Ορθόδοξες Εκκλησίες...
03 Ιανουαρίου, 2019 - 11:27
Τελευταία ενημέρωση: 03/01/2019 - 15:16

Με ιστορικούς χειρισμούς η χορήγηση του Τόμου Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Εκκλησία από τον Οικουμενικό Πατριάρχη

Διαδώστε:
Με ιστορικούς χειρισμούς η χορήγηση του Τόμου Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Εκκλησία από τον Οικουμενικό Πατριάρχη

Παρακολουθώντας τα γεγονότα να εξελίσσονται για την χορήγηση του Τόμου για την Αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, θα μπορούσε να ξεχωρίσει κανείς, τους διαφορετικούς χειρισμούς, των Προκαθημένων των δυο Εκκλησιών , της Μητρός και της Εκκλησίας της Μόσχας. Είναι γεγονός ότι το αποκλειστικό δικαίωμα για την παροχή Τόμου Αυτοκεφαλίας στις τοπικές ανά τον κόσμο Ορθόδοξες Εκκλησίες το έχει το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Έτσι και τώρα η Μητέρα Εκκλησία ανέλαβε την πρωτοβουλία να αποκαταστήσει την ενότητα των Ορθοδόξων πιστών της Ουκρανίας, με στόχο να δοθεί αυτοκεφαλία στην Ουκρανική Εκκλησία, “αναγνωρίζοντας την υψηλή ευθύνη της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, η οποία δεν παύει ποτέ και δεν συμβιβάζεται με παράνομες και μη κανονικές καταστάσεις που συγκλόνισαν τη φυσική λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας κατά τη διάρκεια αυτών των κρίσιμων χρόνων.

Την ώρα που ο Οικουμενικός Παριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος χειρίζεται την υπόθεση της χορήγησης του Τόμου της Αυτοκεφαλίας ως μια ήρεμη δύναμη που πάντα μετρά τις κινήσεις του και εκφράζεται προσεκτικά δημοσίως σε ότι αφορά το θέμα και τις αντιδράσεις του Προκαθήμενου της ρωσικής εκκλησίας, στην άλλη όχθη, το Πατριαρχείο της Μόσχας τονίζει από την αρχή, ότι “βρίσκεται σε πόλεμο” όπως δήλωσαν αξιωματούχοι του στο Πρακτορείο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.

Οι χαρακτηρισμοί μάλιστα που χρησιμοποίησε στην επιστολή του ο Πατριάρχης της Μόσχας, αναφερόμενος στο πρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη θα έλεγε κανείς ότι ήταν ακραίοι και ίσως να μην έπρεπε να δημοσιοποιηθούν στο ευρύ κοινό, όπως σχολιάστηκε εκτενώς από εκκλησιαστικούς παράγοντες αλλά και ΜΜΕ.

Τώρα όσον αφορά στην Αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας την οποία προτίθεται να χορηγήσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο στις 6 Ιανουαρίου, έχει μεγάλη σημασία προς ενημέρωση να αναγνώσουμε το παρακάτω επεξηγηματικό κείμενο.

Παραθέτουμε αποσπάσματα από ένα κείμενο, γραμμένο με μορφή Εγκυκλίου Γράμματος από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νέας Ιερσέης ΗΠΑ κ. Ευάγγελο που πρόσφατα κυκλοφόρησε στην Αμερική κι έχουμε ξαναδημοσιεύσει, ακριβώς για να κατανοήσουμε τις κινήσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές.

“Από τον 10ο αιώνα, ὑπῆρξε µία ζωντανή ὀρθόδοξη κοινότητα, πού εἶναι γνωστή σήµερα ὡς Οὐκρανία, καί ὁ λαός αὐτῆς τῆς περιοχῆς ἦταν γνωστός ὡς «Κιεβορώσοι». Ἡ ὀρθόδοξη «Κιεβορωσία», µέ ἐκκλησιαστικό κέντρο τή Μητρόπολη Κιέβου, ἦταν καί εἶναι ὑπό τήν κανονική δικαιοδοσία τοῦ Οἰκουµενικοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Αὐτή ἡ Μητρόπολη ὑπῆρξε ἐπί δεκαετίες τό ἐκκλησιαστικό κέντρο τῆς τοπικῆς Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας καί, ἀκόµη καί µετά τήν ἀνύψωση σέ Πατριαρχεῖο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας τό 1589 (ἀνεξάρτητα τό πώς ἔλαβε τήν Πατριαρχική ἀξία µέ «ἀνορθόδοξο» τρόπο, αὐτό ἀποτελεῖ µιά ἄλλη ἱστορία), ἡ Μητρόπολη Κιέβου παρέµεινε ὑπό τήν κανονική δικαιοδοσία τοῦ σεπτοῦ Οἰκουµενικοῦ Πατριαρχείου.

Λόγῳ τῶν ἱστορικῶν συνθηκῶν ὅµως, τό 1686 τό Οἰκουµενικό Πατριαρχεῖο χορήγησε στόν Πατριάρχη Μόσχας τή δυνατότητα νά χειροτονεῖ τόν ἑκάστοτε Μητροπολίτη Κιέβου, ἐφόσον εἶχε τήν κανονική ἄδεια τοῦ Οἰκουµενικοῦ Πατριάρχη, και ὁ ὁποῖος θά ἦταν καί Ἔξαρχός του καί θά µνηµόνευε τοῦ ὀνόµατός του κατά τήν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας στό «Ἐν πρώτοις µνήσθητι Κύριε», κάτι πού καταδεικνύει τήν κανονική ὑπαγωγή του στήν Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως. .

Τό Οἰκουµενικό Πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως οὐδέποτε παραχώρησε δικαιοδοσία ἐξουσίας ἐπί τῆς Μητρόπολης Κιέβου καί τῆς σηµερινῆς Οὐκρανίας στό Πατριαρχεῖο Μόσχας. Μέ τίς γεωπολιτικές ὅµως ἀλλαγές πού ἐπῆλθαν τόν περασµένο αἰῶνα, εἰσῆλθε και ἡ δυσπιστία καί ἡ διαφωνία στίς τάξεις τῶν ὀρθόδοξων χριστιανῶν τῆς Οὐκρανίας σέ τέτοιο βαθµό, ὥστε, κατά τὴ δεκαετία τοῦ 1990, νά ὑπάρχουν τρεῖς ὁµάδες ὀρθόδοξων χριστιανῶν: Μία πού ἀνῆκε στό Πατριαρχεῖο Μόσχας, µέ ἐπικεφαλῆς τόν Μητροπολίτη Ὀνούφριο καί ἄλλες δύο ἀνεξάρτητες, τό Οὐκρανικό σχισµατικό Πατριαρχεῖο ὑπό τόν Φιλάρετο καί ἡ «Αὐτοκέφαλη Ἐκκλησία» ὑπό τόν Μακάριο.

Ἡ διαίρεση αὐτή συνεχίζεται και, ἐνῶ τό Οἰκουµενικό Πατριαρχεῖο προσευχόταν συνεχῶς νά ἐπιλύσουν τό ζήτηµα ἐσωτερικά οἱ ἐκκλησιαστικές δυνάµεις στήν Οὐκρανία, κατέστη προφανές ὅτι ἡ παρέµβαση τοῦ Οἰκουµενικοῦ Πατριαρχείου, τόσο ὡς Μητέρας Ἐκκλησίας τῶν Οὐκρανῶν Ὀρθοδόξων, ὅσο καί ὡς ΠΡΩΤΟΘΡΟΝΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ἦταν ἀπαραίτητη γιά τή διαφύλαξη τῆς ἑνότητας τῶν ὀρθοδόξων.Εἶναι πολύ σηµαντικό νά γνωρίζουµε αὐτή τή σύντοµη ἱστορία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στήν Οὐκρανία, γιά νά κατανοήσουµε τή σηµερινή κατάσταση -εἰδικά ἀφοῦ πολλοί πιστοί τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Μητροπόλεως Νέας Ἰερσέης ἐνδιαφέρονται νά µάθουν γιά τό ζήτηµα αὐτό- ἀλλά καί ἐπειδή γίνεται µιά προσπάθεια ἀπό κάποιες «ἐκκλησιαστικές παρουσίες» στή χώρα µας νά παραπληροφορήσουν καί νά παραπλανήσουν ὄχι µόνο τούς ὀρθόδοξους πιστούς µας, ἀλλά καί τούς πιστούς τῶν ἄλλων θρησκειῶν καί ὁµολογιῶν, δηλαδή τό σύνολο τῆς κοινῆς γνώµης, σχετικά µέ τήν ἱστορία καί τήν κανονική ὀρθότητα.

Ἡ Αὐτοῦ Θειοτάτη Παναγιότης, ὁ Οἰκουµενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολοµαῖος, καί ἡ περί Αὐτόν Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος ἐπιθυµοῦν νά θεραπεύσουν αὐτή τή διαίρεση ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, ἔτσι ὥστε τά ἀπολωλότα πρόβατα νά ἐπιστρέψουν στά ἐνενῆντα ἐννέα καί ὁ Κύριός µας «τά τέκνα τοῦ Θεοῦ τά διασκορπισµένα συναγάγῃ εἰς ἕν» (Ἰω. ια΄, 52).

Ἡ συγκεκριµένη ἀπόφαση τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος καί τῆς περί Αὐτόν Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου γιά τήν ἀποκατάσταση τῆς ἀντικανονικότητας δέν εἶναι ἡ εὔκολη ἐπιλογή, ἀλλά µιά δύσκολη καί ἐπιβεβληµένη λύση. Πρέπει νά ἀντιληφθοῦµε ὅτι αὐτές οἱ δύσκολες ἀποφάσεις λαµβάνονται µέ σκοπό τὴ θεραπεία καί τήν ἀποκατάσταση τῆς κανονικότητας, µέ πνεῦµα ἀγάπης καί εἰρήνης, προκειµένου νά διασφαλιστεῖ ἡ ἑνότητα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώµατος, ἕνα προνόµιο καί µιά εὐθύνη πού κατακύρωσαν οἱ Οἰκουµενικές Σύνοδοι στή Μητέρα Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως.

Τό Οἰκουµενικό Πατριαρχεῖο, ἀγαπητοί µου ἀδελφοί, θά παραχωρήσει Αὐτοκεφαλία στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας. Πρόσφατα, ὁ Οἰκουµενικός Πατριάρχης Βαρθολοµαῖος, ἀναφερόµενος στό ζήτηµα τῆς Οὐκρανίας, εἶπε τά ἐξῆς: «Εἶναι δικαίωµά της νά λάβει τό καθεστώς τῆς Αὐτοκεφαλίας καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά εἶναι δικαίωµα, καί µάλιστα ἀποκλειστικό δικαίωµα τοῦ Οἰκουµενικοῦ µας Πατριαρχείου, νά χορηγεῖ τό Αὐτοκέφαλον, ὅπως τό ἐχορήγησε σέ ὅλες τίς νεώτερες Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες, ἀρχῆς γενοµένης ἀπό τῆς Ρωσίας, τόν 16ο αἰῶνα, καί µέχρι τῆς Ἐκκλησίας τῆς Τσεχίας καί Σλοβακίας… » τό 1998.

Ὁ Οὐκρανικός λαός, τέκνα καί αὐτοί τῆς Μητρός Ἐκκλησίας, τόσο ὅσοι ζοῦν ἐντός τῆς κανονικότητος, ὅσο καί οἱ εὑρισκόµενοι ἀνεξαρτήτως τῆς θελήσεώς τους ἐκτός αὐτῆς, ἐπιθυµοῦν διακαῶς νά τερµατιστεῖ αὐτή ἡ διαίρεση καί εὐλαβῶς παρακαλοῦν τό Οἰκουµενικό Πατριαρχεῖο, µέ τή χορήγηση τοῦ Αὐτοκεφάλου, νά τερµατίσει τήν ἐκκλησιαστική κρίση πού τούς εἶχε ἐπιβληθεῖ καί νά ἐπαναφέρει τήν ποθητή ἑνότητα στό σύνολο τοῦ Οὐκρανικοῦ λαοῦ.

Πώς θά µποροῦσε, ἀγαπητοί µου ἀδελφοί, ἡ φιλόστοργος Μητέρα Ἐκκλησία νά ἀρνηθεῖ τό αἴτηµα ἑνός λαοῦ; Ὁ Κύριός µας δέν εἶναι Κύριος τῆς διαίρεσης, ἀλλά Θεός τῆς ἑνότητας. Εἶναι ὁ Κύριος τῆς ἀγάπης. Εἶναι ὁ Ἄρχων τῆς εἰρήνης. Εἶναι ὁ Θεός τοῦ ἐλέους. Γι΄ αὐτό, ἄς προσευχόµαστε γιά τόν πνευµατικό µας ἡγέτη καί Πατέρα, τόν Οἰκουµενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολοµαῖο, ὁ ὁποῖος ἐπί εἰκοσιεπτά ὁλόκληρα ἔτη ἀγωνίζεται καί ἀναλώνεται ὑπερασπιζόµενος τά δίκαια τῆς Ἐκκλησίας, ἀναζητῶντας καί προωθῶντας τήν ἑνότητα καί τήν εἰρήνη σέ ὅλο τόν ὀρθόδοξο κόσµο….”

Αντίστροφη μέτρηση για την Ουκρανική Αυτοκεφαλία

Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, καθώς την ερχόμενη Κυριακή, ανήμερα τα Θεοφανείων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος αναμένεται να χορηγήσει τον Τόμο της αυτοκεφαλίας.

Η ημερομηνία αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς συμπίπτει με την παραμονή των Χριστουγέννων σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η Α. Μακαριώτης Μητροπολίτης Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος αναμένεται στο Φανάρι το Σάββατο. Μαζί του θα είναι ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Πιοτρ Ποροσένκο και πολυμελής αποστολή Ιεραρχών και Πολιτικών της χώρας.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα που έδωσε στη δημοσιότητα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, την Κυριακή 6 Ιανουαρίου, ο νεοεκλεγής Προκαθήμενος της ουκρανικής εκκλησίας θα συλλειτουργήσει με τον μετά της Α. Θ. Παναγιότητος, του Οικουμενικοῦ Πατριάρχου, και εκατέρωθεν Ιεραρχών, ενώ μετά την ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης θα «εγχειρίσει επισήμως την περγαμηνή απόδοσης της αυτοκεφαλίας.

Από την πλευρά της η Μόσχα, καλεί για μία ακόμα φορά το Φανάρι να μην προχωρήσει στην κίνηση αυτή.

Ο Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών, κ.κ. Κύριλλος απέστειλε επιστολή προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη στην οποία εκφράζει τον βαθύ πόνο, την απορία και την αγανάκτησή του για τις κινήσεις του Φαναρίου και του ζητεί να σταματήσει έστω και την τελευταία στιγμή.

Το Οικουμενικό  Πατριαρχείο έχει ήδη πάρει τις αποφάσεις του για την αυτοκεφαλία στην Ουκρανική Εκκλησία και από τη Μόσχα περιμένουν την πράξη αυτή χωρίς ουσιαστικά να μπορούν να κάνουν κάτι περισσότερο από το να κρατούν αποστάσεις και να προσπαθούν μέσω επιστολών να διατυμπανίζουν τις απόψεις τους.

 

 

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων