Εσπερινός στον Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου στα Βρυσιά Φαρσάλων

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος, το εσπέρας της Παρασκευής 17 Ιανουαρίου 2025 επί τη εορτή των εν αγίοις πατέρων ημών Αθανασίου και Κυρίλλου πατριαρχών Αλεξανδρείας, χοροστάτησε στην ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Βρυσ(σ)ιών Φαρσάλων.
Ο Σεβασμιώτατος στο Θείο Κήρυγμά του, εστιάζει στην σημασία της Ορθόδοξης πίστης και της διδασκαλίας της Εκκλησίας, αναδεικνύοντας τη ζωή και τους αγώνες των μεγάλων Πατέρων της Εκκλησίας, όπως ο Μέγας Αθανάσιος και ο Άγιος Κύριλλος. Τόνισε ότι η Εκκλησία φέρνει αυτούς τους Πατέρες μπροστά μας για να μας διδάξει την αλήθεια της πίστης και να μας ενισχύσει στην πνευματική μας πορεία.
Ο Άγιος Αθανάσιος έχει καθοριστική σημασία στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς Πατέρες της Εκκλησίας και θεολόγους της πρώτης οικουμενικής συνόδου. Γεννήθηκε το 285 μ.Χ. και κοιμήθηκε το 373 μ.Χ., και κατά τη διάρκεια της ζωής του, αγωνίστηκε σθεναρά κατά των αιρέσεων, κυρίως ενάντια στον Άρειο, προασπίζοντας τη διδασκαλία της Ορθόδοξης πίστης. Συμμετείχε στην πρώτη οικουμενική σύνοδο το 325 μ.Χ. στη Νίκαια, όπου η διδασκαλία του καθόρισε τη δογματική βάση της Εκκλησίας. Ήταν νεαρός διάκονος τότε και η συμβολή του ήταν καθοριστική για την καταδίκη των αιρέσεων και την εδραίωση της ορθόδοξης πίστης.
Υποστήριξε ότι τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας (Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα) είναι ισότιμα και συνυπάρχουν στην ίδια θεία ουσία. Αυτό σημαίνει ότι ο Υιός (Ιησούς Χριστός) και το Άγιο Πνεύμα δεν είναι κατώτερα από τον Πατέρα, αλλά είναι πλήρως Θεοί, όπως ο Πατήρ. Ήταν σφοδρός αντίπαλος του Αρείου, ο οποίος υποστήριζε ότι ο Υιός ήταν δημιουργημένος και όχι αιώνιος. Ο Αθανάσιος αντέτεινε ότι ο Υιός είναι «γεννημένος» από τον Πατέρα και όχι «δημιουργημένος», επιβεβαιώνοντας έτσι την αιώνια ύπαρξή του. Τόνισε τη σημασία του μυστηρίου της Αγίας Τριάδας, το οποίο είναι κεντρικό στη χριστιανική πίστη. Υπογράμμισε ότι η κατανόηση αυτού του μυστηρίου απαιτεί πνευματική ζωή και εμπειρία, και όχι μόνο λογική σκέψη.
Σύμφωνα με τον Άγιο Αθανάσιο, η σωτηρία του ανθρώπου προέρχεται από την ενότητα και τη συνεργασία των προσώπων της Αγίας Τριάδας. Ο Υιός έγινε άνθρωπος για να σώσει την ανθρωπότητα, και αυτή η ενέργεια είναι αποτέλεσμα της θείας οικονομίας.
Επιπλέον, ο Άγιος Αθανάσιος αναδείχθηκε σε ηγετική μορφή της Εκκλησίας της Αλεξάνδρειας, όπου υπηρέτησε ως αρχιεπίσκοπος. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, αντιμετώπισε πολλές προκλήσεις, όπως διωγμούς και σχίσματα, αλλά παρέμεινε πιστός στην αποστολή του να διαφυλάξει την πίστη και να καθοδηγήσει το ποίμνιο του.
Η ζωή και το έργο του Άγιου Αθανασίου είναι ένα παράδειγμα πνευματικής αφοσίωσης και ηρωισμού, και οι διδασκαλίες έχουν διαμορφώσει τη θεολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, παραμένουν θεμελιώδεις για την κατανόηση της Αγίας Τριάδας και συνεχίζουν να επηρεάζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία μέχρι σήμερα.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αναφέρει για τον Άγιο Αθανάσιο ότι η προσπάθεια να επαινέσει κανείς τον Αθανάσιο είναι σαν να προσπαθεί να επαινέσει την ίδια την αρετή. Ο Γρηγόριος τονίζει ότι ο Άγιος Αθανάσιος ήταν «ολοκληρωμένος κατά Χριστόν άνθρωπος», μια μοναδική και ξεχωριστή προσωπικότητα, που σήκωνε το βάρος της πίστης και της διδασκαλίας της Εκκλησίας στην εποχή του.
Επιπλέον, ο Γρηγόριος υπογραμμίζει τη σημασία του Αθανασίου ως διδασκάλου και ρήτορα της Εκκλησίας, αναγνωρίζοντας την επιρροή του στην καθοδήγηση των πιστών και την υπεράσπιση της ορθόδοξης πίστης. Ο Άγιος Αθανάσιος, σύμφωνα με τον Γρηγόριο, ήταν ένας άνθρωπος που συνδύαζε τις γνώσεις του με τη ζωή της αρετής, και η πνευματική του ζωή τον καθιστούσε ικανό να προσφέρει σημαντική διδασκαλία στην Εκκλησία.
Ο Σεβασμιώτατος επισημαίνει ότι οι Πατέρες της Εκκλησίας δεν ήταν μόνο θεολόγοι, αλλά και κοινωνικοί αναμορφωτές, που προσέφεραν στην κοινωνία τους και την πνευματική τους καθοδήγηση.
Στην ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος καλεί τους πιστούς να ζουν κατά Χριστόν, να προσλαμβάνουν την αποκαλυμμένη αλήθεια της Εκκλησίας και να την προσφέρουν στους άλλους, τονίζοντας τη σημασία της ευαγγελικής ζωής και της πνευματικής ανάπτυξης.
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε οι πιστοί να διατηρούν την ακεραιότητα της διδασκαλίας της Εκκλησίας και να ζουν σύμφωνα με τις αξίες της Ορθόδοξης πίστης. Τόνισε τη σημασία της αγάπης προς τον Θεό, τον αδελφό και τον εαυτό μας, υπογραμμίζοντας ότι η αληθινή πίστη απαιτεί κοινωνική ευαισθησία και αλληλεγγύη.
Επίσης, εξέφρασε την επιθυμία να υπάρξει μια δυναμική και ζωντανή παρουσία της διδασκαλίας της Εκκλησίας στη ζωή των πιστών, ώστε να μπορούν να βιώνουν την σωτηρία και την πνευματική τους ανάπτυξη.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.