27/11/2020 27/11/2020 … Τότε που η τηλεκπαίδευση δεν είχε εφευρεθεί. Ο Μ. Τριανταφυλλίδης, εγκατεστημένος στην Αθήνα από το 1934, μετά την παραίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, οργανώνει εθελοντικά μαθήματα για φοιτητές στο σπίτι του (1934–1953), αλλά υποστηρίζει, όπως φαίνεται στο πρώτο τεκμήριο (απόσπασμα), και πρωτοβουλίες των φοιτητών προς την κατεύθυνση αυτή. Το δεύτερο τεκμήριο που...
27 Νοεμβρίου, 2020 - 11:18
Τελευταία ενημέρωση: 27/11/2020 - 11:20

Κατ’ οίκον μαθήματα στην Κατοχή

Διαδώστε:
Κατ’ οίκον μαθήματα στην Κατοχή

… Τότε που η τηλεκπαίδευση δεν είχε εφευρεθεί.

Ο Μ. Τριανταφυλλίδης, εγκατεστημένος στην Αθήνα από το 1934, μετά την παραίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, οργανώνει εθελοντικά μαθήματα για φοιτητές στο σπίτι του (1934–1953), αλλά υποστηρίζει, όπως φαίνεται στο πρώτο τεκμήριο (απόσπασμα), και πρωτοβουλίες των φοιτητών προς την κατεύθυνση αυτή. Το δεύτερο τεκμήριο που δημοσιεύουμε, είναι ένα σχέδιο οργάνωσης τέτοιων μαθημάτων, στη σύνταξη του οποίου συνέβαλε ο Τριανταφυλλίδης. Αποδέκτης του κειμένου αυτού, προφανώς για να το αξιοποιήσει κατάλληλα, είναι ο Σπύρος Ιακωβίδης, μετέπειτα αρχαιολόγος και ακαδημαϊκός. Και στα δύο κείμενα αποτυπώνεται η αγωνία για την παύση των πανεπιστημιακών μαθημάτων εν μέσω Κατοχής, αλλά και η εντυπωσιακή οργανωτικότητα και η προβλεπτικότητα που υποστηρίζουν το σπουδαίο αυτό εθελοντικό εγχείρημα.

[Ακολουθεί μεταγραφή αποσπασμάτων του δεύτερου τεκμηρίου. Η ορθογραφία προσαρμόζεται.]

Ανακοίνωση της Προπαιδευτικής Φιλολογικής Επιτροπής
(σχέδιο που δόθηκε στον Ιακωβίδη)

14.12.42

Συνάδελφοι,

Αφού με τις πολεμικές περιπέτειες δεν κατορθώσαμε πολλοί από μας να βρούμε στο Γυμνάσιο τη μόρφωση που έπρεπε να μας δοθεί, με τις τόσο αραιές πανεπιστημιακές παραδόσεις στα δύο τελευταία χρόνια και με το κλείσιμο τώρα πάλι του Πανεπιστημίου, πριν προφτάσει να ανοίξει, είμαστε καταδικασμένοι να μείνομε και εφέτος χωρίς πανεπιστημιακά μαθήματα. […]
Σκοπός μας θα είναι να εργαστούμε και να μελετήσομε μόνοι μας, με τη βοήθεια εκείνων που θα θελήσουν να μας βοηθήσουν. Αυτό θα γίνει:
α. Με είδος προπαιδευτικά μαθήματα, που θα φροντίσομε να οργανωθούν από κατάλληλα πρόσωπα στα βασικά για κάθε φιλόλογο μαθήματα, όπου ακριβώς έχομε τόσες ελλείψεις. Τα μαθήματα αυτά είναι, καθώς είναι γνωστό, τα αρχαία ελληνικά, τα λατινικά και τα νέα ελληνικά.
β. Με κοινές αναγνώσεις και συζητήσεις. […]

Τις ανάγκες αυτές τις νιώθουν προπάντων όσοι από εμάς βρίσκονται στα πρώτα τους φοιτητικά χρόνια και καλά καλά δεν το κατάλαβαν ακόμη πως έγιναν φοιτητές. Αποτεινόμαστε λοιπόν προπάντων σ΄ αυτούς: στους Α´ετείς, στους Β´ετείς, στους Γ´ετείς ακόμη (που έγιναν τάχα Δ´ετείς), αλλά και σ΄ εκείνους που τώρα μπήκαν στο Πανεπιστήμιο. Στη Φιλοσοφική Σχολή, και έχουν ακόμη πιο πολλά κενά και μεγαλύτερες ελλείψεις στη μόρφωσή τους, από το Γυμνάσιο.

Θα οργανωθούμε, κατά τον αριθμό εκείνων που θα παρουσιαστούν, σε ομάδες 15-20 προσώπων, που θ΄ αποταθούν σε καθηγητές που θα είχαν καιρό και διάθεση να μας καθοδηγήσουν στη μελέτη μας, να μας παρακολουθήσουν και να μας διδάξουν. […]

Όσοι νιώθετε τη σημασία εκείνων που διαβάσατε: όσοι αισθάνεστε την ανάγκη μέσα σας να ξυπνήσομε από την πνευματική νάρκη που καταδικαστήκαμε και να θέσομε μια βάση για τις αυριανές μας σπουδές, ελάτε να συνεννοηθούμε και να οργανώσομε εγκαίρως τις ομάδες αυτές εργασίας και μελέτης, με τον τρόπο που θα δειχτεί ο πιο πραχτικός και σκόπιμος. Τα μαθήματα θ΄ αρχίσουν με το νέο χρόνο. […]

Η Προπαιδευτική φιλολογική Επιτροπή

Πηγή: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων