Ο Ιεροσολύμων Θεόφιλος στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Αγίων Αρχαγγέλων στην Ιόππη
Με επίκεντρο την πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή των Αγίων Αρχαγγέλων στην Ιόππη εορτάστηκε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025 (8 Νοεμβρίου 2025 με το παλαιό εορτολόγιο), η Σύναξη των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουρανίων θείων δυνάμεων Ασωμάτων.
Η Ιερά αυτή Μονή είναι αφιερωμένη ιδιαίτερα στον Αρχάγγελο Μιχαήλ. Τον ομώνυμο ναό της, που είχε καεί τη δεκαετία του 1950, ανοικοδόμησε από την αρχή ο νυν Ηγούμενός της, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιόππης κ. Δαμασκηνός.
Το όνομα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ως διακόνο του Θεού, αναφέρεται σε πολλά χωρία της Παλαιάς Διαθήκης. Στην παραπάνω Ιερά Μονή, προς τιμήν όλων των επουρανίων Δυνάμεων και ιδιαίτερα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, η γιορτή αυτή εορτάστηκε πανηγυρικά στην Ιόππη.
Το πρωί της εορτής, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος έγινε θερμά δεκτός από το Σώμα των Προσκόπων, με συνοδεία μουσικής, και στη συνέχεια προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας. Με τον Μακαριώτατο συλλειτούργησαν ο ανακαινιστής της Μονής, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιόππης κ. Δαμασκηνός, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναζαρέτ κ. Κυριακός και οι προσκεκλημένοι Αρχιερείς από την Ελλάδα: Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, Φλωρίνης κ. Ειρηναίος και Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, ο Γέρων Αρχιγραμματέας, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος, Αγιοταφίτες Ιερομόναχοι με πρώτο τον Γέροντα Καμαράση, Αρχιμανδρίτη π. Νεκτάριο, οι Ηγούμενοι των Ορθοδόξων Μονών των γειτονικών περιοχών Νήφων, Μάρκελλος και Αρτέμιος, ο Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου Αρχιμανδρίτης π. Χριστόδουλος, ο Αρχιμανδρίτης π. Ραφαήλ, ο προσκεκλημένος π. Χαράλαμπος, ο Αρχιδιάκονος π. Μάρκος και ο Ιεροδιάκονος π. Πατρίκιος, οι εφημέριοι της Μονής και πολλοί ιερείς από άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Έψαλλε στα ελληνικά ο Πρωτοψάλτης του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως, διάκονος π. Ευστάθιος, και στα αραβικά η χορωδία της Ιόππης.

Συμμετείχε προσευχόμενο ελληνόφωνο, ρωσόφωνο και ρουμανόφωνο ποίμνιο. Παρούσα ήταν τιμητικά η Πρέσβης της Ελλάδας στο Τελ Αβίβ κ. Μαρία Σολομού με προσωπικό της Πρεσβείας, ο Πρέσβης της Κύπρου και ο Πρέσβης της Ρωσίας κ. Ανατόλι Βίκτοροφ, καθώς και πολλοί στρατιωτικοί ακόλουθοι και διπλωματικοί εκπρόσωποι.

Τον Θείο λόγο κήρυξε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ο οποίος ανέπτυξε με θεολογικό λόγο την αποστολή των αγγελικών δυνάμεων. Αναφερόμενος στο Τρισάγιον ύμνο και στην πατερική διδασκαλία, τόνισε την κτιστότητα αλλά και την ελευθερία των αγγέλων, οι οποίοι υπηρετούν το θείο σχέδιο της σωτηρίας και στέκουν ως αγγελιαφόροι της θείας Βουλής από την Παλαιά έως την Καινή Διαθήκη.

Υπογράμμισε ότι οι άγγελοι αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της θείας Οικονομίας και συνοδοιπορούν με τον άνθρωπο, ενώ κάλεσε τους πιστούς να συμμετάσχουν στη δοξολογική χαρά της ουράνιας λατρείας και να ζητούν τη διαρκή προστασία και μεσιτεία των Αρχαγγέλων.

Αναλυτικά ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ανέφερε:
«Ἔθου τῶν κτισμάτων σου ἀρχὴν οὐσίαν ἀσωμάτων ποιητὰ τῶν ἀγγέλων τὸν ἄχραντόν σου θρόνον κυκλοῦσαν κραυγάζειν σοι Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιός εἰ Θεὲ Παντοκράτορ», ἀναφωνεῖ ὁ ὑμνῳδὸς τῆς Ἐκκλησίας
Ἀγαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
Εὐλαβεῖς Χριστιανοὶ καὶ προσκυνηταὶ,
Ὁ ποιῶν τοὺς ἀγγέλους Αὐτοῦ πνεύματα καὶ τοὺς λειτουργοὺς Αὐτοῦ πυρὸς φλόγα Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, συνήγαγε πάντας ἡμᾶς ἐν τῇ ἐπωνύμῳ ταύτῃ ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἀρχιστρατήγων Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ καὶ τῶν λοιπῶν ἁγίων ἀσωμάτων καὶ οὐρανίων ταγμάτων, ἵνα ἑορτάσωμεν τὴν Σύναξιν αὐτῶν.
Οἱ ἅγιοι ἄγγελοι, ὡς λέγει ὁ θεῖος Παῦλος, «εἶναι λειτουργικὰ πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα ὑπὸ τοῦ Θεοῦ διά τοὺς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν (Πρβλ. Εβρ. 1,14). Τὰ λειτουργικὰ ταῦτα πνεύματα ἀποτελοῦνται ἀπὸ ἐννέα τάγματα, διακρινόμενα εἰς Ἀγγέλους τε καὶ Ἀρχαγγέλους, Θρόνους, Ἐξουσίας, Κυριότητας, Ἀρχὰς τε καὶ Δυνάμεις, Χερουβεὶμ καὶ Σεραφίμ.
Κατὰ τὸ ὅραμα τῆς κλήσεως τοῦ Ἡσαΐου εἰς τὸ προφητικὸν ἀξίωμα, τὰ Ἀγγελικὰ ταῦτα τάγματα καὶ ἰδίως τὰ Σεραφίμ εἰστήκεισαν κύκλῳ αὐτῷ καὶ κέκρακεν ἕτερος πρὸς τὸν ἕτερον καὶ ἔλεγον: «ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης πᾶσα ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ», (Ἡσ. 6, 2-3). Διά τοῦ ὑπὸ τῶν ἀγγέλων ᾀδομένου Τρισαγίου τούτου ὕμνου ἐπισημαίνεται τὸ ὑπέρλογον καὶ ἀκατάληπτον τῆς ἁγιότητος τοῦ Θεοῦ, ὡς καὶ τὸ Τριαδικὸν τῶν προσώπων Αὐτοῦ, τοὐτέστιν τοῦ Πατρός, τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ὅσον ἀφορᾷ εἰς τὴν φύσιν τῶν Ἀγγέλων, ἀκούσωμεν τοῦ ἐγκρίτου Πατρός τῆς Ἐκκλησίας Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ λέγοντος: «Αὐτὸς (ὁ Θεὸς) τῶν Ἀγγέλων ἐστὶ ποιητὴς καὶ δημιουργὸς ἐκ τοῦ μὴ ὄντως εἰς τὸ εἶναι παραγαγὼν αὐτούς, κατ’ οἰκείαν εἰκόνα κτίσας αὐτοὺς φύσιν ἀσώματον, οἷον τι (κάτι σάν) πνεῦμα ἢ πῦρ ἄϋλον, ὡς φησὶν ὁ θεῖος Δαυΐδ: «ὁ ποιῶν τοὺς ἀγγέλους Αὐτοῦ πνεύματα καὶ τοὺς λειτουργοὺς Αὐτοῦ πυρὸς φλόγα» (Ἑβρ. 1,7). Ἑρμηνεύων τὸν Δαυϊτικόν τοῦτον λόγον ὁ μὲν Οἰκουμένιος λέγει: «Ἰδοὺ ἡ μεγίστη διαφορά· ὅτι οἱ μὲν [ἄγγελοι] κτιστοί, ὁ δέ Θεὸς ἄκτιστος· τό γάρ ποιῶν ἐκ τοῦ μὴ ὄντος εἰς τὸ εἶναι παραγωγὴν δηλοῖ… Οὐκ εἶπε ποιήσας, ἀλλὰ ποιῶν, τοὐτέστι συντηρῶν». Κατὰ δε τὸν ἅγιον Ἰωάννην τὸν Δαμασκηνὸν «διά τοῦ Θεοῦ Λόγου τοίνυν ἐκτίσθησαν πάντες οἱ ἄγγελοι καὶ ὑπὸ τοῦ ἁγίου Πνεύματος διά τοῦ ἁγιασμοῦ ἐτελειώθησαν κατ’ ἀναλογίαν τῆς τάξεως τοῦ φωτισμοῦ καὶ τῆς χάριτος μετέχοντες».
Ἀξιοσημείωτος ἐν προκειμένῳ καὶ ἡ περὶ τῆς φύσεως τῶν ἀγγέλων διδασκαλία τοῦ ἁγίου Πατρὸς Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ λέγοντος: «ἐστί τοίνυν φύσις τῶν ἀγγέλων λογικὴ νοερὰ τε καὶ αὐτεξούσιος, τρεπτὴ κατὰ γνώμην ἤτοι ἐθελότρεπτος· πᾶν γὰρ κτιστὸν καὶ τρεπτὸν, μόνον δέ τὸ ἄκτιστον ἄτρεπτον, καὶ πᾶν λογικὸν αὐτεξούσιον. Ὡς μὲν οὖν λογικὴ καὶ νοερὰ αὐτεξούσιος ἐστιν, ὡς δέ κτιστὴ τρεπτὴ ἔχουσα ἐξουσίαν καὶ μένειν καὶ προκόπτειν ἐν τῷ ἀγαθῶ καὶ ἐπὶ τὸ χεῖρον τρέπεσθαι. Καὶ ἁπλούστερον: [Ὑπάρχει λοιπὸν φύσις λογικὴ καὶ νοερὰ καὶ αὐτεξούσιος τρεπτὴ κατὰ τὴν γνώμην δηλαδὴ τὴν θέλησιν· διότι κάθε τι τὸ κτιστὸν εἶναι καὶ τρεπτόν. Ἐν ᾧ μόνον τὸ ἄκτιστον εἶναι ἄτρεπτον καὶ κάθε λογικὸν ὂν εἶναι αὐτεξούσιον. Ὡς λογικὴ λοιπὸν καὶ νοερὰ εἶναι καὶ αὐτεξούσιος ἀλλ’ ὡς κτιστὴ εἶναι τρεπτὴ ἔχοντας ἐξουσίαν καὶ νά προκόπτῃ εἰς τὸ ἀγαθὸν καὶ νά τρέπεται πρὸς τὸ χειρότερον].
Ὄντως ἡ φύσις τῶν ἀγγέλων εἶναι κτιστὴ καὶ ἑπομένως τρεπτὴ, ἔχουσα ἐξουσίαν καὶ μένειν καὶ προκόπτειν ἐν τῷ ἀγαθῶ καὶ ἐπὶ τὸ χεῖρον τρέπεσθαι. Τοῦτο μαρτυρεῖται ἐναργέστατα ὑπ’ αὐτοῦ τούτου τοῦ Χριστοῦ λέγοντος τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ: «ἐθεώρουν τὸν σατανᾶν ὡς ἀστραπὴν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ πεσόντα», (Λουκ. 10,18).
Ἑρμηνεύων τὸν Κυριακὸν τοῦτον λόγον ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας λέγει: «Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὁ σατανᾶς ἐρρίφθη κάτω ἀπὸ τὸ ὕψος τοῦ οὐρανοῦ εἰς τὴν γῆν ἀπὸ ὑπερβάλλουσαν ἔπαρσιν / οἴησιν εἰς ταπείνωσιν, ἀπὸ δόξαν εἰς περιφρόνησιν, ἀπὸ μεγάλην δύναμιν εἰς πλήρη ἀδυναμίαν. Ὁ λόγος δὲ οὗτος εἶναι ἀληθὴς, διότι πρὸ τῆς ἐλεύσεως τοῦ Σωτῆρος εἰς τὸν κόσμον, οὗτος ὁ διάβολος ἐξουσίαζε τοῦ κόσμου». Κατὰ δε τὸν ἅγιον Θεοφύλακτον, ὁ ὁποῖος ἐπικαλεῖται τὰς «Διαταγὰς τῶν Απόστόλων», λέγει «ὁ ρήξας αὐτὸν (τὸν σατανᾶν) ἐξ οὐρανοῦ εἰς τὴν γῆν οὐ τοπικῷ ρήγματι, ἀλλ’ ἀπὸ τιμῆς εἰς ἀτιμίαν δι’ ἑκούσιον αὐτοῦ κακίαν».
Σήμερον, ἀγαπητοὶ μου ἀδελφοί, ὁ χορὸς τῶν Ἀγγέλων πανηγυρίζει καὶ τῶν ἀνθρώπων τὸ γένος συνεορτάζει. Καὶ τοῦτο διότι τὰ τῶν Ἀγγέλων Τάγματα ἐξέστησαν καθορῶντα τὸν θεὸν Λόγον, τὸν Χριστὸν, μετὰ σαρκὸς ἐπὶ γῆς θνητοῖς ἀνθρώποις ἀναστρεφόμενον κατὰ τὴν ἁγίαν ὁδόν.
Συνεορτάζει σήμερον τῶν ἀνθρώπων τὸ γένος μετὰ τῶν Ἀγγέλων, διότι ὁ ἀπώτερος σκοπὸς τῆς λειτουργίας αὐτῶν εἶναι «τὸ διακονεῖν τῷ Θεῷ εἰς σωτηρίαν ἡμετέραν. Οὗτοι δοῦλοί εἰσι τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ πολλαχοῦ δι’ ἡμᾶς πέμπονται. Αὕτη ἐστὶν ἡ διακονία αὐτῶν, τὸ δι’ ἡμᾶς ἁπανταχοῦ πέμπεσθαι», λέγει ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος.
Κατὰ τὴν μαρτυρίαν τῶν Εὐαγγελιστῶν, οἱ Ἄγγελοι παραμένουν οἱ ἀγγελιαφόροι «τῆς μεγάλης Βουλῆς τοῦ Θεοῦ», ὡς λέγει ὁ Προφήτης Ἡσαΐας, τόσον εἰς τὴν Παλαιὰν ὅσον καὶ εἰς τὴν Καινὴν Διαθήκην. Ὁ ἄγγελος Γαβριήλ ἀπεστάλη ὑπὸ τοῦ Θεοῦ πρὸς Παρθένον Μαριάμ εὐαγγελιζόμενος αὐτῇ τὴν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ τοῦ Σωτῆρος τοῦ Κόσμου, (Πρβλ. Λουκ. 1,26-38). Ἄγγελος Κυρίου ἐπέστη εἰς τοὺς ἀγραυλοῦντας Ποιμένας καὶ σὺν αὐτῷ τῷ ἀγγέλῳ πλῆθος στρατιᾶς οὐρανίου αἰνούντων τὸν Θεὸν καὶ λεγόντων: «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Ἄγγελοι ἀναγγέλλουν τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Χριστοῦ εἰς τὰς Μυροφόρους γυναῖκας, εἰπόντες αὐταῖς: «Οἶδα γὰρ ὅτι Ἰησοῦν τὸν ἐσταυρωμένον ζητεῖτε· οὐκ ἐστιν ὧδε· ἠγέρθη γὰρ καθὼς εἶπε, δεῦτε ἴδετε τὸν τόπον, ὅπου ἔκειτο ὁ Κύριος», (Ματθ. 28,5-6). Ἀξιοσημείωτος ἐν προκειμένῳ καὶ ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς: «Ὁρᾶτε μὴ καταφρονήσητε ἑνὸς τῶν μικρῶν τούτων· λέγω γὰρ ὑμῖν ὅτι οἱ ἄγγελοι αὐτῶν ἐν οὐρανοῖς διὰ παντὸς βλέπουσιν τὸ πρόσωπον τοῦ Πατρὸς μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς», (Ματθ. 18,10).
Καταδείκνυται σαφῶς, ὅτι ὁ ἄϋλος χορὸς τῶν οὐρανίων δυνάμεων, ὁ περιβάλλων τὸν Θεὸν καὶ ἐκτελῶν τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ, ἀποτελεῖ ἀναπόσπαστον μέρος τῆς Ἱερᾶς Ἱστορίας, τοῦ μυστηρίου δηλονότι τῆς θείας Οἰκονομίας, τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ χορὸς δέ οὗτος, τῶν οὐρανίων δυνάμεων ἔχει τὴν ἀναφορὰν του εἰς τὸν Χριστὸν, τὸν Κύριον τοῦ κόσμου καὶ Σωτῆρα. «Καὶ ἰδοὺ ἄγγελοι προσῆλθον καὶ διηκόνουν Αὐτῷ (τῷ Ἰησοῦ Χριστῷ)», λέγει ἡ Γραφὴ, (Ματθ. 4,11).
Ἐξ ἄλλου ἡ ἐν τῷ βιβλίῳ τῆς Ἀποκαλύψεως τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου, μαρτυρουμένη ἐν οὐρανοῖς ἀκατάπαυστος λατρεία τῶν ἀγγέλων λεγόντων: «ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος ὁ Θεὸς ὁ Παντοκράτωρ, ὁ Ἦν καὶ ὁ Ὤν καὶ ὁ Ἐρχόμενος», (Ἀποκ. 4,8), καταγγέλλει περιτράνως τὴν πρέκτασιν αὐτῆς (τῆς λατρείας) ἐν τῇ λειτουργικῇ εὐχαριστιακῇ πράξει τῆς Ἐκκλησίας, ἐδῶ εἰς τὸν ἐπίγειον κόσμον.
Διὸ καὶ ἡμεῖς, οἱ τιμώντες τὴν ἑόρτιον αὐτὴν Σύναξιν τῶν ἁγίων Ἀγγέλων μετὰ τοῦ ὑμνῳδοῦ εἴπωμεν: «Ξενίας δεσποτικῆς δεήθητε, τοὺς ὑμᾶς μελῳδικῶς ἀνυμνοῦντας, ἐπιτυχεῖν, καὶ χαρᾶς ἀϊδίου, ἀξιωθῆναι καὶ θείας λαμπρότητος, Ἀρχάγγελοι θεοειδεῖς, Μιχαὴλ Γαβριήλ τε πανένδοξοι».

Μετά τη Θεία Λειτουργία ο ανακαινιστής της Μονής Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιόππης κ. Δαμασκηνός παρέθεσε δεξίωση και εόρτια τράπεζα.

















Στην Παλιά Πόλη των Ιεροσολύμων
Η μνήμη των Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουράνιων δυνάμεων Ασωμάτων εοεοστην Ιερά Μονή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ του Πατριαρχείου, η οποία βρίσκεται κοντά στο Πατριαρχείο και έχει κτιστεί έπειτα από θαυματουργική εμφάνιση του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.
Στον Εσπερινό της παραμονής και στη Θεία Λειτουργία ανήμερα της εορτής προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καπιτωλιάδος κ. Ησύχιος, συλλειτουργούντων Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, του Τυπικάρη του Ιερού Ναού Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, Αρχιμανδρίτη π. Αλεξίου, του Αρχιμανδρίτη π. Κλαυδίου, του Ιερέα π. Νεκταρίου και του Ιεροδιακόνου π. Προδρόμου, ενώ έψαλλαν ο ηγούμενος της Μονής, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Λύδδης κ. Δημήτριος, και ο κ. Άγγελος από την Ελλάδα. Πλήθος πιστών, τόσο από τους ντόπιους Ιεροσολυμίτες όσο και από ευλαβείς προσκυνητές, συμμετείχε στη Θεία Λειτουργία.
Μετά τη Θεία Λειτουργία, ο ηγούμενος και ανακαινιστής του Ιερού Ναού της Μονής, Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Λύδδης κ. Δημήτριος, παρέθεσε κέρασμα στο ηγουμενείο και στον προαύλιο χώρο του Ναού.









H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.










