Ο Πατριάρχης Μόσχας για τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην πνευματική ζωή
Το Ανώτατο Εκκλησιαστικό Συμβούλιο της εν Ρωσία Ορθοδόξου Εκκλησίας συνεδρίασε την Τετάρτη 25 Ιουνίου, στην αίθουσα του Καθεδρικού Ναού του Χριστού Σωτήρος στη Μόσχα, υπό την προεδρία του Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ.κ. Κυρίλλου. Αναφερόμενος στις αλλαγές που φέρει η τεχνητή νοημοσύνη, ο Μακαριώτατος τόνισε μεταξύ άλλων ότι «δεν πρέπει να υπονομεύουν τις θεμελιώδεις αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης. Η πίστη, η αγάπη, η ελευθερία, η ευθύνη, οι οικογενειακές αξίες είναι τα θεμέλια που δεν μπορούν να αντικατασταθούν ή, ακόμη περισσότερο, να ακυρωθούν από κανέναν τεχνολογικό μετασχηματισμό».
Τα ζητήματα που συζητήθηκαν ήταν μεταξύ άλλων η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, η εκπαίδευση και ο ορθόδοξος πολιτισμός, και η υιοθέτηση του «νόμου κατά της λεηλασίας του σταυρού». Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, ο Μακαριώτατος κ.κ. Κύριλλος απηύθυνε ομιλία στην οποία αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην πνευματική ζωή.
«Σήμερα έχουμε ένα σημαντικό θέμα, που δεν συνδέεται πραγματικά με την παραδοσιακή θεολογία, αλλά συνδέεται άμεσα με όσα συμβαίνουν στον κόσμο και με ό,τι ενέχει πιθανές απειλές για τον άνθρωπο, για την πνευματική του ζωή. Οι συνέπειες της εφαρμογής ιδεών που βρίσκονται τώρα στην ημερήσια διάταξη μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την κοσμοθεωρία των ανθρώπων και αυτό είναι ήδη ένα ζήτημα που η Εκκλησία πρέπει να αντιμετωπίσει προσεκτικά», είπε αρχικά στην ομιλία του.
«Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικές σκέψεις σχετικά με αυτό το θέμα. Θα εξετάσουμε ένα από τα πιο σημαντικά θέματα της εποχής μας – τα προβλήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτή η ταχέως αναπτυσσόμενη τεχνολογία επηρεάζει ήδη διάφορες πτυχές της ανθρώπινης ζωής και της κοινωνίας και ως εκ τούτου απαιτεί προσεκτική και υπεύθυνη σκέψη από την Εκκλησία», δήλωσε και συνέχισε λέγοντας:
«Καταρχάς, θα ήθελα να τονίσω ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν απέρριψε ποτέ την επιστημονική και τεχνολογική πρόοδο ως τέτοια – αυτό είναι γνωστό. Αντιμετωπίζουμε τα γνήσια επιτεύγματα της επιστημονικής σκέψης με ενδιαφέρον και προσοχή και πάντα προσπαθούμε να δώσουμε μια ηθική αξιολόγηση των ευκαιριών που ανοίγονται μέσω της επιστημονικής έρευνας. Ο παράλογος φόβος για το μέλλον είναι ξένος στην εκκλησιαστική παράδοση. Αλλά στην κοινωνία, όχι μόνο στη δική μας, αλλά σε όλο τον κόσμο, οι φόβοι – λογικοί ή παράλογοι, αυτό πρέπει ακόμη να διευθετηθεί – για το μέλλον αυξάνονται. Από αυτή την άποψη, πρέπει να αναπτύξουμε τη δική μας θεολογική έρευνα, να διαμορφώσουμε μια θεολογική θέση για τα προβλήματα που απασχολούν τους ανθρώπους σήμερα, και από την επίλυση των οποίων εξαρτάται πραγματικά το μέλλον της ανθρωπότητας. Θα πρέπει να καλωσορίσουμε την προετοιμασία επιστημονικών εργασιών που στοχεύουν στη μελέτη αυτού του θέματος, χρησιμοποιώντας τα πιθανά αποτελέσματα αυτής της έρευνας στη θεολογία».

«Είναι προφανές ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει ακόμη πιο σημαντικό αντίκτυπο σε όλους τους τομείς της ζωής στο άμεσο μέλλον: την οικονομία, τη δημόσια διοίκηση, την εκπαίδευση, την ιατρική, τον πολιτισμό και την καθημερινότητα. Οι ειδικοί συμφωνούν ότι οι επερχόμενοι μετασχηματισμοί θα είναι μεγάλης κλίμακας. Ωστόσο, καλούμαστε να καταθέσουμε ότι αυτές οι αλλαγές δεν πρέπει να υπονομεύουν τις θεμελιώδεις αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης. Η πίστη, η αγάπη, η ελευθερία, η ευθύνη, οι οικογενειακές αξίες είναι τα θεμέλια που δεν μπορούν να αντικατασταθούν ή, ακόμη περισσότερο, να ακυρωθούν από κανέναν τεχνολογικό μετασχηματισμό», επεσήμανε.
«Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η πιθανή απανθρωποποίηση των διαπροσωπικών και κοινωνικών επικοινωνιών. Πολλοί άνθρωποι ήδη επιλέγουν να επικοινωνούν με μια μηχανή αντί να επικοινωνούν με ένα άτομο. Αυτό είναι κατανοητό: η χρήση μιας μηχανής για επικοινωνία μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική, αναμφίβολα ταχύτερη και μερικές φορές πλουσιότερη σε νόημα από την ανθρώπινη επικοινωνία. Για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι οι άνθρωποι επικοινωνούν με τεχνητή νοημοσύνη όπως και με έναν προσωπικό ψυχολόγο, ζητώντας τη συμβουλή και τη γνώμη του. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ανθρώπινη φύση και η φύση της κοινωνίας προϋποθέτουν πρωτίστως μια σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων. Και αν αυτή η σύνδεση σπάσει, η κοινωνία υποβαθμίζεται ή και εξαφανίζεται, επειδή η ίδια η λέξη «κοινωνία» προέρχεται από την ίδια ρίζα με τις λέξεις «κοινότητα», «επικοινωνία»», υπογράμμισε.
«Πώς θα είναι ο κόσμος στον οποίο ζουν άνθρωποι που έχουν χάσει την ικανότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους και, επομένως, την ικανότητα να αγαπούν, να συγχωρούν και να συμπάσχουν; Αυτό είναι ήδη ένα θεολογικό θέμα, επειδή με την εξαφάνιση αυτών των ιδιοτήτων και αυτών των ικανοτήτων του ανθρώπου, η ανθρωπότητα θα ξεπεράσει το όριο πέρα από το οποίο δεν είναι πλέον δυνατό να διακρίνει το καλό από το κακό. Και ακριβώς η απώλεια αυτής της ικανότητας σηματοδοτεί την έλευση της εποχής του Αντίχριστου», είπε.
«Αυτό που χθες φαινόταν απατηλό, φανταστικό, σήμερα γίνεται πραγματικότητα, μέρος της ζωής μας. Και η Εκκλησία, η οποία φέρει την ευθύνη για την πνευματική κατάσταση του ανθρώπου και της κοινωνίας, καλείται να δώσει στους ανθρώπους σωστές, λογικές, πειστικές συμβουλές: πώς πρέπει να ζει κανείς για να παραμείνει άνθρωπος με την πλήρη έννοια της λέξης σε εντελώς νέες κοινωνικές συνθήκες», κατέληξε.

Περισσότερες φωτογραφίες ΕΔΩ
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.










