14/02/2021 14/02/2021 Άγιος Γρηγόριος Νύσσης Κάθε αρετή βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κακίες, της έλλειψης της αρετής και της υπερβολής. Όπως λέγουν π.χ. για την ανδρεία ή την ελευθερία· η μία βρίσκεται μεταξύ δειλίας και θρασύτητας και η άλλη μεταξύ φοβίας και ασυδοσίας. Λέγουν μάλιστα ότι η δειλία και η φοβία είναι κακίες από έλλειψη του μέτρου, ενώ...
14 Φεβρουαρίου, 2021 - 21:14

Ο συμβολισμός του κρόκου

Διαδώστε:
Ο συμβολισμός του κρόκου

Άγιος Γρηγόριος Νύσσης

Κάθε αρετή βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κακίες, της έλλειψης της αρετής και της υπερβολής.

Όπως λέγουν π.χ. για την ανδρεία ή την ελευθερία· η μία βρίσκεται μεταξύ δειλίας και θρασύτητας και η άλλη μεταξύ φοβίας και ασυδοσίας.
Λέγουν μάλιστα ότι η δειλία και η φοβία είναι κακίες από έλλειψη του μέτρου, ενώ η ασυδοσία και η θρασύτητα από πλεονασμό και υπερβολή. Ονομάζουν δε αρετή τη μεσότητα της υπερβολής προς το
καθένα από τα δυo.

Συνεπώς, ο λόγος για τον κρόκο μπορεί να έχει κάποια σχέση με την αρετή, όταν με τη μεσότητα της δύναμης εξηγεί την πληρότητα και την απλότητα της ενάρετης ζωής.
Εγώ όμως δέχομαι ακόμη και αν δεν είναι τόσο παραδεκτός αυτός ο ισχυρισμός, ότι ίσως χρησιμοποιείται ο συμβολισμός του κρόκου ως περισσότερο ταιριαστός για το λόγο της πίστης.

Γιατί το άνθος του κρόκου αναπτύσσεται μέσα στον τριπλό κάλυκα, αλλά και ο ίδιος ο κάλυκας είναι άνθος με τη γαλάζια επιφάνειά του.
Και όταν αποβληθεί το περίβλημα, αποκαλύπτονται μεταξύ των καλύκων οι τρεις ευώδεις ουσίες, που κρύβονται κάτω από τον κάλυκα και οι οποίες χρησιμεύουν για τις θεραπείες.
Αυτές συνδέονται επίσης μεταξύ τους και με το μέγεθος και με την ομορφιά και με την ευωδία και με την ιδιότητα της δύναμης.
Και οι τρεις αποδεικνύονται, όπως είπαμε, ένα διά μέσου όλων, δηλαδή και με το ωραίο χρώμα και με την ευωδία και με την ιδιότητα της δύναμης.

Δίπλα και μαζί με αυτά ξεφυτρώνουν άλλα τρία, ξανθά μεν στο χρώμα, ακατάλληλα όμως για κάθε υγιεινή χρήση.

Οι άπειροι εξαπατώνται βλέποντας και κόβοντας το νόθο εξαιτίας του ωραίου χρώματος, αντί για το καλύτερο.
Δηλαδή παθαίνουν αυτό που κάνουν και τώρα όσοι αστοχούν στην πίστη, προτιμώντας τις καλοστημένες απάτες αντί για τα ωφέλιμα δόγματα.

Στην κρίση του ακροατή εναπόκειται να εκλέξει αυτό που θέλει από τα δύο, είτε το ένα από αυτά ή και τα δύο.
Γιατί και τα δύο, κατά κάποιο τρόπο, είναι ένα, η απόκτηση τόσο της τέλειας αρετής όσο και της θεότητας, επειδή η αρετή δε βρίσκεται εκτός της θεότητας.

Ἀπὸ τὸ βιβλίο Μυστικὴ Θεολογία, ἐκδ. Ἐπέκταση.
Πηγη: https://oikohouse.wordpress.com/

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων