Αβέβαιο το μέλλον των Χριστιανών και των θρησκευτικών ελευθεριών στη Συρία μετά την πτώση του Άσαντ

Μετά από μια 11ήμερη επιχείρηση από τα προπύργια τους στο βορρά προς την πρωτεύουσα της Συρίας στο νότο, τη Δαμασκό, οι δυνάμεις των ανταρτών ανέτρεψαν το καθεστώς του Προέδρου Μπασάρ Αλ Άσαντ την περασμένη εβδομάδα βάζοντας τέλος στα 24 χρόνια εξουσίας του ιδίου και της οικογένειάς του για μισό αιώνα.
-
Του Νίκου Οικονόμου / ope.gr
Ο Άσαντ κατέφυγε στη Μόσχα, σύμφωνα με πηγές των ρωσικών κρατικών μέσων ενημέρωσης, ενώ βίντεο από τη Δαμασκό δείχνουν πολίτες να λεηλατούν το παλάτι του Άσαντ.
Την ίδια ώρα η κατάσταση για τους Χριστιανούς στη Συρία ήταν και είναι δραματική, την οποία πολλές φορές οι διεθνείς ενώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν καταγγείλει καθώς συχνά πυκνά μιλούν για διεθνή σιωπή. Εκατοντάδες χιλιάδες είναι εκτοπισμένοι και όσοι παραμένουν στις εστίες τους πολλές φορές διώκονται, προπηλακίζονται αλλά και θανατώνονται.
Οι αντάρτες είναι ένας συνασπισμός ενόπλων, λαϊκών οργανώσεων που στηρίζονται από την Τουρκία, με κυρίαρχη τη Χάγιατ Ταχρίρ αλ Σαμ (HTS), μια ισλαμιστική ομάδα η οποία χαρακτηρίζεται «τρομοκρατική» από τις δυτικές κυβερνήσεις.
Η HTS ιδρύθηκε το 2011 από τον τωρινό επικεφαλής της Αμπού Μοχάμαντ αλ Τζολάνι με διαφορετικό όνομα, Jabhat al-Nusra, ως πτέρυγα της Αλ Κάιντα στη Συρία, από την οποία αποχώρησε το 2016. Ωστόσο παρά τη διακοπή των δεσμών, παραμένει προσηλωμένη στη σαλαφική-τζιχαντιστική ιδεολογία της πρώην μητρικής της οργάνωσης.
Καθώς κινούνταν νότια προς τη Δαμασκό, καταλαμβάνοντας πόλεις στην πορεία, οι αντάρτες του HTS ενώθηκαν με άλλες ομάδες που ήταν επίσης απογοητευμένες από το καθεστώς Άσαντ και πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε ένα κίνημα που κερδίζει δυναμική στην προσπάθεια ανατροπής του αντιλαϊκού δικτάτορα.
Ο Άσαντ ήταν ο τελευταίος σε μια οικογενειακή δυναστεία που κυβέρνησε τη Συρία από το 1971. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο συριακός λαός υπέστη βάναυσους περιορισμούς και υπέφερε από τη συστηματική αφαίρεση των βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών του – συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος στην θρησκευτική ελευθερία. Οι Χριστιανοί και άλλες ανεπιθύμητες θρησκευτικές κοινότητες υπέστησαν μακροχρόνιες σοβαρές διώξεις από το καθεστώς.
Ενώ πολλοί στη χώρα πανηγυρίζουν για την πτώση ενός δικτάτορα, οι θρησκευτικές μειονότητες και οι διεθνείς παρατηρητές περιμένουν να δουν πως θα είναι μια κυβέρνηση υπό την ηγεσία της HTS και εάν αυτή θα εφαρμόσει μια πολιτική με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Kαθώς οι δυνάμεις της HTS κατέλαβαν την μια πόλη μετά την άλλη, ο Αμπού Μοχάμαντ αλ Τζολάνι εμφάνιζε μια εικόνα σχετικής ανεκτικότητας και αποδοχής για τους Χριστιανούς και άλλες θρησκευτικές μειονότητες, συμπεριλαμβανομένων των Σιιτών μουσουλμάνων.
«Στη μελλοντική Συρία, πιστεύουμε ότι η ποικιλομορφία είναι η δύναμή μας και όχι η αδυναμία μας», ανέφερε ο αλ Τζολάνι σε διάταγμα του κατά την κατάληψη του Χαλεπίου καθ’ οδόν προς τη Δαμασκό. Η έκκλησή του φάνηκε να είναι για μια ενωμένη Συρία.
Οι διεθνείς παρατηρητές έμειναν έκπληκτοι με τις εντολές του για την προστασία των θρησκευτικών μειονοτήτων. Ωστόσο, μετά την αρχική αβεβαιότητα επικράτησε η ειρήνη στις Χριστιανικές γειτονιές του Χαλεπίου καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι αντάρτες πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι δίνοντας διαβεβαιώσεις για ανεκτικότητα. Σε βίντεο που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο, ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι ορατό σε μια αγορά που βρίσκεται σε μια κατά κύριο λόγο Χριστιανική περιοχή της πόλης μετά την κατάληψη των ανταρτών οι οποίοι ανέφεραν ότι επέτρεψαν τη συνέχιση των εορτασμών των Χριστουγέννων.
Σε περιοχές που κατείχε η HTS τα τελευταία χρόνια, φέρεται να επέτρεπε κάποιο βαθμό ελευθερίας. Για παράδειγμα, έχει επιτρέψει το κάπνισμα και άλλες πρακτικές που απαγορεύονται σύμφωνα με μια πιο φονταμενταλιστική ερμηνεία του Ισλάμ. Άλλες πηγές, ωστόσο, αναφέρουν ότι η HTS παρενοχλούσε και έθετε υπό κράτηση συνεχώς όλους όσοι ασκούσαν κριτική στην ομάδα ή παρέκκλιναν από το θρησκευτικό τους δόγμα.
Ωστόσο τα αρχικά θετικά σημάδια στο Χαλέπι δεν υποδηλώνουν ότι η Συρία εισέρχεται σε μια νέα περίοδο διαθρησκειακής ανεκτικότητας ή ευρείας θρησκευτικής ελευθερίας. Οι αναφορές από την κατάληψη της Δαμασκού περιλαμβάνουν περιστατικά ανταρτών που διερεύνησαν τη θρησκευτική ταυτότητα των κατοίκων, υποδηλώνοντας ότι η θρησκεία μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί σημείο έντασης.
Ενώ ο άμεσος στόχος του αλ Τζολάνι είναι να σχηματίσει μια λειτουργική κυβέρνηση και επομένως έχει κίνητρο να φέρει όσο το δυνατόν περισσότερες κοινότητες σε συνεργασία, εξακολουθεί να είναι ορκισμένος υποστηρικτής της σαλαφικής-τζιχαντιστικής ιδεολογίας. Ο επικεφαλής της HTS έχει πολύ βαθύτερες ρίζες ως διώκτης της θρησκείας παρά ως υποστηρικτής των θρησκευτικών ελευθεριών.
Η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί για να δει τι είδους κυβέρνηση θα αντικαταστήσει το καθεστώς Άσαντ, όπως επίσης το ίδιο κάνουν οι θρησκευτικές μειονότητες στη Συρία. Για αυτούς, ο σεβασμός της θρησκευτικής ελευθερίας από τη νέα κυβέρνηση είναι αμφίβολος. Εάν ο αλ Τζολάνι συνεχίσει την υποστήριξη των δικαιωμάτων των Χριστιανών και άλλων θρησκευτικών κοινοτήτων, αυτό θα ήταν μια θεμελιώδης αλλαγή προς το καλύτερο. Αλλά αυτό το αποτέλεσμα απέχει πολύ από το να είναι εγγυημένο και η επιστροφή στις παλιές τακτικές και συμπεριφορές σύμφωνα με όσα επιτάσσει η ISIS και η Αλ Κάιντα θα ήταν καταστροφική για αυτές τις ήδη ευάλωτες κοινότητες που υπέφεραν τόσο πολύ υπό τον Άσαντ.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.