Τα προγράμματα του Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμορφώσεως (Ι.Π.Ε.) της Αρχιεπισκοπής Αθηνών μέσα από την οπτική μίας διδακτορικής έρευνας
Το Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης διοργάνωσε το 7ο Colloquium των Υποψηφίων Διδακτόρων – Διδακτορισσών & Μεταδιδακτόρων – Μεταδιδακτορισσών, το οποίο έχει ως κύριο μέλημα όχι μόνο να παρουσιαστούν τα θέματα των διδακτορικών διατριβών, αλλά να συζητηθούν και να ανταλλαχθούν μεταξύ των υποψηφίων και άλλων μελώντου τμήματος σκέψεις, προβληματισμοί, εμπειρίες, θέματα μεθοδολογίας έρευνας κ.ά. Υπήρξε ένα εποικοδομητικό διήμερο μεταξύ των συμμετεχόντων.
-
Γράφει η Όλγα Πλαγίσου, Υποψ. Διδάκτωρ
Στο πλαίσιο της διήμερης επιστημονικής συνάντησης παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η διδακτορική διατριβή με θέμα «Προσεγγίζοντας τα επιμορφωτικά προγράμματα μη τυπικής εκπαίδευσης του Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Αρχιεπισκοπής Αθηνών (Ι.Π.Ε.), που απευθύνονται σε κληρικούς της Εκκλησίας της Ελλάδος βάσει των αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων»(αρ.9/25-1-2024). Επισημαίνεται ότι σε επίπεδο διδακτορικό δεν υπάρχει αντίστοιχη έρευνα στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο της μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων και η παρούσα διδακτορική διατριβή σκοπεύει να συμβάλλει στην κάλυψη αυτού του κενού.
Αντικείμενο της συγκεκριμένης διατριβής είναι η ενδελεχής έρευνα και η προσέγγιση των διάζώσης και εξαποστάσεως επιμορφωτικών προγραμμάτων (2010-2023σύγχρονη, ασύγχρονη εκπαίδευση) του Ι.Π.Ε., υπό το πρίσμα των αρχών σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων, εστιάζοντας στη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών των κληρικών καθώς αποτελείένασημαντικόβήμακατάτονσχεδιασμότωνπρογραμμάτων.Μέσααπότη συγκεκριμένηέρευναθαγίνεικαταγραφήτωνπρογραμμάτωνμητυπικήςεκπαίδευσης του Ι.Π.Ε. της περιόδου 2010-2023, διερεύνηση του τρόπου σχεδιασμού των προγραμμάτων του Ι.Π.Ε. και της κάλυψης των αναγκών και εκπαιδευτικών αναγκών των εκπαιδευομένων που τα παρακολουθούν, προσδιορισμός των αναγκών των κληρικών κατά τη διεξαγωγή της έρευνας και διατύπωση προτάσεων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των επιμορφωτικών προγραμμάτων ως προς το περιεχόμενο και τον τρόπο υλοποίησής τους.
Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων, με έμφαση στους κληρικούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως (Ι.Π.Ε.,χ.χ.) της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με Διευθυντή τον π. Θεολόγο Αλεξανδράκη, πιστοποιήθηκε ως Εκπαιδευτική Δομή το 2007 και παρέχει υπηρεσίες Διά Βίου Μάθησης από το 2009. Από το 2021 λειτουργεί επίσης και ως Κέντρο Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.). Η συνεργασία με το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως και ειδικότερα η ευλογία και η άδεια που παραχωρήθηκε στην ερευνήτρια από τον Πρόεδρο του Ιδρύματος, Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο Β΄, για πρόσβαση στα αρχεία του Ι.Π.Ε., αποτελεί σημαντική πηγή στήριξης για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας. Το Ι.Π.Ε. προσφέρει υπηρεσίες επιμόρφωσης για την ενίσχυση των κληρικών της Ελληνικής Επικράτειας σε ακαδημαϊκό, λειτουργικό, ποιμαντικό, πρακτικό και προσωπικό επίπεδο (Ι.Π.Ε, χ.χ.) δεδομένου του πολυδιάστατου ρόλου που επιτελούν (Στύλιος,2007). Η Διά Βίου Μάθηση παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή των ενηλίκων (Κόκκος,2005×ΠαυλήΚορρέ,2018), εφόσον δίνεται η δυνατότητα κάλυψης αναγκών των συμμετεχόντων (Παυλή Κορρέ &Λευθεριώτου, 2020) σε όλα τα επίπεδα.
Στην παρουσίαση πραγματοποιήθηκε αναφορά στο ιστορικό της ίδρυσης και της εξέλιξης του Επιμορφωτικού Φορέα. Από το 2010- ενδεικτικά αναφέρεται ότι πάνω από 20.000 κληρικοί, εκκλησιαστικοί υπάλληλοι και λοιπά στελέχη έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά προγράμματα του Ι.Π.Ε.. Από το 2021,140 επιμορφωτικά και πλέον προγράμματα, τα οποία καλύπτουν περισσότερες από 20 Θεματικές Ενότητες με στόχο την ενδυνάμωση, την κινητοποίηση και την έμπνευση των συμμετεχόντων έχουν παρακολουθήσει πάνω από 3.000 εκπαιδευόμενοι.
Οι συνεχείς τεχνολογικές, πολιτισμικές, κοινωνικές και ηθικές προκλήσεις που αναδύονται δημιουργούν νέες ανάγκες για προσωπική ανάπτυξη και την εν γένει ενίσχυση της ιερατικής τους διακονίας, ως θρησκευτικοί λειτουργοί. Συγκεκριμένα, οι κληρικοί, ως πνευματικοί καθοδηγητές και κήρυκες του Ευαγγελίου χρειάζονται την επιμόρφωση όχι μόνο για να ανταποκριθούν στις ανάγκες της εκκλησιαστικής- ενοριακής κοινότητας, αλλά και να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες, τους προβληματισμούς και τα ερωτήματα που προκύπτουν στη ζωή των ανθρώπων. Τα επιμορφωτικάπρογράμματαγιακληρικούςπροσφέρουντηδυνατότηταενίσχυσηςτων γνώσεων και την καλλιέργεια δεξιοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και του ποιμνίου τους. Συνεπώς, η επιμόρφωση των κληρικών είναι αναγκαία, ώστε να μπορέσουν να προσφέρουν στήριξη και καθοδήγηση με γνώση που εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες.
Ι.Π.Ε.
Κόκκος, Α. (2005). Θεωρητικό Πλαίσιο και Προϋποθέσεις Μάθησης. Τομ. Α΄. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Παυλή Κορρέ, Μ. (2018). Σχεδιασμός και Υλοποίηση Προγραμμάτων Ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Παυλή Κορρέ, Μ & Λευθεριώτου, Π. (2020). Σχεδιασμός Προγραμμάτων μη τυπικής Εκπαίδευσης ενηλίκων διά ζώσης εκπαίδευσης και ηλεκτρονικής μάθησης. Ύψιλον/ βιβλία.
Στύλιος, Ε. (2007). Ο ρόλος του ιερέα στη σύγχρονη εποχή μας – Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου. Ανακτήθηκε 3 Οκτωβρίου 2023 https://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=2514:ο-ρόλος-τουιερέα-στη-σύγχρονη-εποχή-μας-μητροπολίτου-αχελώου-ευθυμίου&Itemid=138
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.










