10/12/2023 11/12/2023 Η 6η μέρα των λατρευτικών εκδηλώσεων του Ιερού Ναού Αγίου Ελευθερίου – οδού Αχαρνών «ΕΟΡΤΙΑ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ 2023», ξεκίνησαν την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023, όπως κάθε μέρα, με Όρθρο και Θεία Λειτουργία. Στις 12 το μεσημέρι εψάλη Ιερά Παράκληση στον Όσιο Πατάπιο, ενώ στις 6:00 το απόγευμα τελέστηκε ο Εσπερινός και ετέθη προς προσκύνηση πλειάδα...
Ενορίες : Ι.Ν. Αγίου Ελευθερίου οδού Αχαρνών
10 Δεκεμβρίου, 2023 - 15:57
Τελευταία ενημέρωση: 11/12/2023 - 2:19

Ομιλία της Γερόντισσας Μαριάμ στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου οδού Αχαρνών

Διαδώστε:
Ομιλία της Γερόντισσας Μαριάμ στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου οδού Αχαρνών

Η 6η μέρα των λατρευτικών εκδηλώσεων του Ιερού Ναού Αγίου Ελευθερίου – οδού Αχαρνών «ΕΟΡΤΙΑ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ 2023», ξεκίνησαν την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023, όπως κάθε μέρα, με Όρθρο και Θεία Λειτουργία. Στις 12 το μεσημέρι εψάλη Ιερά Παράκληση στον Όσιο Πατάπιο, ενώ στις 6:00 το απόγευμα τελέστηκε ο Εσπερινός και ετέθη προς προσκύνηση πλειάδα ιερών λειψάνων, που φυλάσσονται στο κειμηλιαρχείο του Ιερού Ναού.

Η κεντρική ομιλία της ημέρας έγινε από την Γερόντισσα Μαριάμ, την Οσιολογιωτάτη Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Παναγίας Κουτσουριωτίσσης, και είχε θέμα: «Εἰς τὴν Γενέθλιον ἡμέραν τοῦ Σωτῆρος» (Ἰωάννης Χρυσόστομος).

Η Γερόντισσα Μαριάμ παρουσίασε με τον χειμαρρώδη και ταυτόχρονα βαθιά θεολογικό λόγο της την ομιλία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στην Γενέθλιο ημέρα του Κυρίου βοηθώντας το ακροατήριο να προσεγγίσση το μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως μέσω της γραφίδος του χρυσορρήμονος Πατέρα της Εκκλησίας μας.

Ξεκινώντας τον λόγο της τόνισε ότι απαιτείται ευλάβεια και δέος προκειμένου να μιλήση κανείς για το πρόσωπο του Υιού του Θεού που πάντοτε υπήρχε αλλά σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο έγινε άνθρωπος για μας. Ευλάβεια και δέος προκειμένου να διεισδύσουμε στο μυστήριο του Ιησού Χριστού. Τα Χριστούγεννα είναι μία μοναδική γιορτή, μία ανεπανάληπτη γιορτή. Η Ανάσταση θεωρείται ένα δυναμικό γεγονός, οπωσδήποτε όμως επαναλαμβάνεται και θα επαναληφθή τόσες φορές, όσοι και οι άνθρωποι. Σάρκωση όμως έχουμε μόνο μία. Ποτέ άλλοτε δεν σαρκώθηκε ούτε θα ξανασαρκωθή ο Θεός. Με την Γέννηση του Χριστού έχει συντελεσθή εν δυνάμει η σωτηρία μας.

Εισερχόμενη στον λόγο του Χρυσοστόμου, μεταξύ άλλων, στάθηκε αρχικά στις αποδείξεις που φέρει ο Άγιος σχετικά με την εποχή που γεννήθηκε ο Χριστός, δηλ. τον Δεκέμβριο. Συνοπτικά οι αποδείξεις έχουν ως εξής:

  1. Η εορτή κατέστη γνωστή τόσο γρήγορα κι έφτασε σε τόσο ύψος μεγαλοπρέπειας και δόξας. Επειδή δηλαδή ο Θεός Λόγος εκ του Θεού προέρχεται, γι΄αυτό όχι μόνο δεν εξαφανίστηκε η εορτή αυτή, αλλά και γίνεται μεγαλοπρεπέστερη και γνωστότερη χρόνο με τον χρόνο.
  2. Η απογραφή, για την οποία κάνουν λόγο τα Ευαγγέλια, είναι η δεύτερη απόδειξη. Και τούτο, γιατί αυτή ήταν η αιτία που ο Ιωσήφ και η Παναγία πήγαν στην Βηθλεέμ, όπου γεννήθηκε ο Χριστός, όπως έλεγαν οι προφητείες. Γεννήθηκε, λοιπόν ο Χριστός κατά την πρώτη απογραφή της οικουμένης, μια απογραφή που δεν ήταν τυχαία, αλλά εξυπηρετούσε το σχέδιο του Θεού.
  3. Η τρίτη απόδειξη έχει να κάνη με την ημερομηνία Γεννήσεως του Χριστού. Εδώ ο ιερός Χρυσόστομος στηριζόμενος στις θείες Γραφές, κάνει κάποιους υπολογισμούς και αποδεικνύει ότι ο έκτος μήνας εγκυμοσύνης της Ελισάβετ και πρώτος μήνας εγκυμοσύνης της Παναγίας ήταν ο Μάρτιος. Συνεπώς ο ένατος μήνας εγκυμοσύνης της Παναγίας, οπότε γεννήθηκε ο Χριστός, ήταν ο Δεκέμβριος.

Στην συνέχεια η Γερόντισσα Μαριάμ αναφέρθηκε στην ανάλυση που κάνει ο ιερός Πατέρας στο πως έγινε η Γέννηση. Ξεκαθαρίζει τις έννοιες άνδρας, γυναίκα, μνηστή, παρθένος που εμπεριέχονται στο Ευαγγέλιο της Γεννήσεως τονίζοντας ότι η Γέννηση του Χριστού ήταν συνέργεια του Αγίου Πνεύματος. Στην απορία πως το έκανε το Άγιο Πνεύμα, να γεννηθή από μία Παρθένο, ο Άγιος Πατήρ της Εκκλησίας απαντά ότι αν είναι αδύνατο να ερμηνεύσουμε τον τρόπο με τον οποίο η δημιουργική φύση διαμορφώνει τα πράγματα, πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να απαντήσουμε πως θαυματουργεί το Άγιο Πνεύμα. Εν συνεχεια ερμηνεύει τον ρόλο που διαδραμάτισαν όλα τα πρόσωπα που εμφανίζονται στην Γέννηση, σύμφωνα με την θεία οικονομία.

Επιγραμματικά αναφέρουμε: Στον Ιωσήφ, παρόλο που δεν έπαιξε κανένα ρόλο στην Γέννηση, εμφανίζεται άγγελος Κυρίου, καθησυχάζει τους φόβους του και του αναθέτει την προστασία του παιδίου και της μητέρας του. Επίσης του αναθέτει την ονοματοδοσία του παιδιού, το όνομα του οποίου είναι σταλμένο από τον Θεό. Κατόπιν ο άγγελος προλέγει τα αγαθά που θα προέλθουν από την Γέννηση του Χριστού για όλη την οικουμένη, δηλ. την απελευθέρωση του ανθρώπου από τις αμαρτίες του και την τελεία απάλειψή τους, πράγμα το οποίο κανείς δεν μπόρεσε να κάνη στο παρελθόν.

Σχετικά με τους Μάγους και τον αστέρα ο Άγιος Ιωάννης διευκρινίζει ότι οι Μάγοι ήταν οι σοφοί στη χώρα τους αστρολόγοι, που από το αστέρι της Ανατολής διαπίστωσαν την Γέννηση του Μεσσία. Όσον αφορά στο αστέρι, υποστηρίζει ότι δεν επρόκειτο για ένα κοινό άστρο αλλά για μία δύναμη που δεν μπορούμε να καταλάβουμε. Ότι δεν ήταν ένα κοινό αστέρι αποδεικνύεται, λέει ο ιερός Χρυσόστομος, πρώτον από την πορεία του. Κανένα αστέρι δεν κινείται από Βορρά προς Νότο, όπως εκείνο. Έπειτα δεν φαινόταν μόνο την νύχτα αλλά και την ημέρα. Τέλος από τον τρόπο με τον οποίο υπέδειξε στους Μάγους τον τόπο της γεννήσεως. Δεν παρέμεινε στον ουρανό, αλλά κατέβηκε και στάθηκε πάνω στην καλύβα, όπου ήταν το παιδί.

Ο Ηρώδης, από την άλλη ακούγοντας για νεογέννητο βασιλιά, ταράζεται και φοβάται για το μέλλον της βασιλείας του, αδυνατώντας να καταλάβη τα γεγονότα. Επιστρατεύει την πονηρία του, με στόχο να σκοτώση το παιδί.

Τα δώρα που προσέφεραν οι Μάγοι ήταν χρυσός, λίβανος και σμύρνα. Ο χρυσός είναι σύμβολο της βασιλείας, ο λίβανος ως συμβολο της θεότητος και σμύρνα ως σύμβολο της ανθρωπίνης φύσεως του Ιησού και μάλιστα του θανάτου αύτού.

Ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς ερμηνεύει: Με τα τρία δώρα που προσέφεραν οι Μάγοι, χωρίς να το θέλουν, συμβόλισαν την Αγία Τριάδα αλλά και την τριπλή διακονία του Κυρίου: την βασιλική, την ιερατική και την προφητική. Δεν θα μπορούσαν να βρεθούν πιο αντιπροσωπευτικά αντικείμενα στην γη που να συμβολίζουν τόσο πιστά την τριπλή αποστολή του Χριστού.

Ο Άγιος Χρυσόστομος για την φυγή στην Αίγυπτο εξηγεί ότι επειδή η Αίγυπτος μαζί με την Βαβυλώνα ήταν καταδικασμένες στην ασέβεια, δείχνει από την αρχή ότι θα τις διορθώσει. Και πράγματι, αργότερα από την γη της Αιγύπτου βγήκαν πολλοί άγιοι και μάρτυρες.

Και κλείνει ο Άγιος την ομιλία του εκφράζοντας με άκρατο λυρισμό τις σκέψεις του και τον θαυμασμό του για το μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως.

Στο Ενοριακό Αρχονταρίκι που ακολούθησε, η Γερόντισσα Μαριάμ συζήτησε με το ακροατήριο πνευματικά θέματα και απάντησε σε απορίες.

Στην συνέχεια έγινε το Μικρό Απόδειπνο μετά Χαιρετισμών στην Υπεραγία Θεοτόκο και οι εκδηλώσεις της ημέρας έληξαν με Δοξολογία, Αρτοκλασία και Μικρά Αγρυπνία.

 

Περισσότερες φωτογραφίες:

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων