04/08/2020 04/08/2020 Επειδή ξανάρχισαν να μιλούν οι φωνές που χαρακτηρίζουν ως επικίνδυνη τη Θεία Κοινωνία, κρίνουμε σωστό να υπενθυμίσουμε με ένα κείμενο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ την τριπλή όψη της Χριστιανικής λατρείας, μέσω της οποίας μας παρέχει ο Κύριος τον τρόπο να δεχθούμε τον καρπό της θυσίας Του και να ενωθούμε μαζί Του....
04 Αυγούστου, 2020 - 13:25
Τελευταία ενημέρωση: 04/08/2020 - 13:09

H τριπλή όψη της Χριστιανικής λατρείας

Διαδώστε:
H τριπλή όψη της Χριστιανικής λατρείας

Επειδή ξανάρχισαν να μιλούν οι φωνές που χαρακτηρίζουν ως επικίνδυνη τη Θεία Κοινωνία, κρίνουμε σωστό να υπενθυμίσουμε με ένα κείμενο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ την τριπλή όψη της Χριστιανικής λατρείας, μέσω της οποίας μας παρέχει ο Κύριος τον τρόπο να δεχθούμε τον καρπό της θυσίας Του και να ενωθούμε μαζί Του.

Η λατρεία της Εκκλησίας έχει τριπλό χαρακτήρα ακολουθώντας την παράδοση της Παλαιάς Διαθήκης, η οποία όμως νοηματοδοτείται από το μυστήριο της ενσάρκου οικονομίας του Υιού του Θεού και Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

α΄. Υπενθυμίζει ένα θεϊκό έργο του παρελθόντος. Κέντρο της θείας λατρείας της Εκκλησίας μας είναι το μυστήριο της σαρκώσεως του Υιού και Λόγου του Θεού που ο απόστολος Παύλος χαρακτηρίζει μέγα της ευσεβείας μυστήριο (Προς Τιμόθεον Α΄ γ΄ 16). Το καθιστά ενεργούμενο στο παρόν. Γι’ αυτό ψάλλουμε στις εορτές «Σήμερον ο Χριστός γεννάται ή κρεμάται» κ.τ.λ.

Η πράξη του παρελθόντος που μνημονεύει η ορθόδοξη χριστιανική λατρεία μας δεν είναι απλή ανάμνηση του εορταζομένου γεγονότος ούτε επέτειος, αλλά κλήση-κάλεσμα για να ανταποκριθεί ο άνθρωπος με την πίστη του και τον αγώνα του στην ενέργεια του Τριαδικού Θεού και να σωθεί. Είναι η προσφορά του Κυρίου Ιησού Χριστού για την σωτηρία μας, της οποίας καρποί είναι η Ανάσταση και η δωρεά του Αγίου Πνεύματος.

Ο Κύριος Ιησούς Χριστός μας παρέχει τον τρόπο να δεχθούμε τον καρπό της θυσίας Του που πρόσφερε στο θυσιαστήριο του Σταυρού με την συμμετοχή μας στο Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας (Προς Εβραίους ιγ΄, 10).

β΄. Στο παρόν πραγματοποιείται μία κοινωνία που μας προετοιμάζει για την αιώνια κοινωνία μας με τον Τριαδικό Θεό στον ουρανό.

Η θεία λειτουργία που αποτελεί το κέντρο της νέας λατρείας και την είσοδο μας στην νέα (καινή) ζωή είναι το «σημείον», η απόδειξη και η βεβαίωση αφ’ ενός προς τον πιστό, ότι γίνεται αποδεκτός στην ουράνια κοινωνία, αλλά και μέσο για να την επιτύχει.

Με την θεία λειτουργία ο ένδοξος Κύριος Χριστός Χριστός μας είναι μυστηριωδώς παρών για να ενωθούμε εμείς με το Σώμα και το Αίμα που Εκείνος πρόσφερε, ώστε να γίνουμε όλοι ένα και μόνο σώμα που να δοξάζει τον Πατέρα «εν Χριστώ» δια του αγίου Πνεύματος (Κορινθίους Α΄ ι΄ 16, ια΄ 24, Φιλιππησίους γ΄ 13).

Οι ιεροπραξίες που τελούνται στην Εκκλησίας μας όμως και που μας ενώνουν με τον Κύριο Χριστό Χριστό και με την ουράνια λατρεία Του συνεπάγονται ορισμένες ηθικές προϋποθέσεις:

Με το Άγιο Βάπτισμα πεθαίνουμε για την αμαρτία για να ζήσουμε την αγία ζωή του αναστημένου Κυρίου Ιησού Χριστού (Προς Ρωμαίους στ’, 1-11, Προς Κολοσσαείς γ΄, 1-10, Α΄ Πέτρου α΄, 14 και εξής).

Όταν αμαρτάνει λοιπόν κάποιος σημαίνει ότι γίνεται ανάξιος της κοινωνίας του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου και ότι η κοινωνία Τους γίνεται καταδίκη γι’ αυτόν (Προς Κορινθίους Α΄, ια΄, 27 και εξής).

Αντίθετα, όταν κάποιος ακολουθεί τον Κύριο Ιησού Χριστό, όταν ενώνεται στην αγάπη που ενέπνευσε την θυσία Του με μία διαρκή πιστότητα και συνέπεια στις απαιτήσεις της κατά Θεόν ζωής σημαίνει ότι γίνεται ο ίδιος ζωντανή θυσία ευάρεστη στο Θεό (Προς Κολοσσαείς γ΄, 12-17.).

Τότε η τελετουργική λατρεία μας με την ψαλμωδία των αίνων εκφράζει την πνευματική λατρεία της διαρκούς ευχαριστίας μας προς τον Πατέρα διά του Υιού, Του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

γ΄. Η εσχάτη Ημέρα θα σημάνει το τέλος για τις ιεροτελεστίες που την αναγγέλλουν και τις τελούμε «άχρις ου αν έλθη» (Προς Κορινθίους Α΄, ια΄, 26 ). Ο θυσιαζόμενος Αμνός θα έλθει ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση της Νύμφης Του «Μαράν αθά» (έρχου Κύριε) (Αποκαλύψεως κβ΄, 17. Προς Κορινθίους Α΄, ιστ΄, 22) για να τελέσει τους γάμους Του μαζί Της (Προς Κορινθίους Α΄, ια΄, 26, ιστ΄, 22, Αποκαλύψεως ια΄, 7-22).

Τότε δεν θα υπάρχει πια ναός για να συμβολίζει την παρουσία του Θεού ανάμεσα στο λαό Του. Στην ουράνια Ιερουσαλήμ η δόξα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού δεν θα φανερώνεται πιά με «σημεία» (Αποκαλύψεως κα΄, 22), αλλά «καθώς εστί».

Πρόγραμμα Σεβασμιωτάτου σήμερα Τρίτη και αύριο, Τετάρτη

Σήμερα το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ θα χοροστατήσει στις Ιερές Ακολουθίες του Εσπερινού μετά Παρακλήσεως στον Ιερό Ναό των Αγίων Τριών Ιεραρχών Καισαριανής, όπου και θα ομιλήσει, ενώ αύριο θα τελέσει τον Πανηγυρικό Εσπερινό μετά θείου κηρύγματος στον Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στον Βύρωνα, όπου θα τελέσει και την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία την ημέρα της εορτής, ήτοι στις 6 Αυγούστου.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων